Forum Ekonomiczne

„Rzeczpospolita” na Forum Ekonomicznym w Karpaczu 2024

Peter Pernot-Day, SHEIN: Należy mieć strategię globalną, ale też pamiętać o działaniach lokalnych

Poszukujemy prężnych rynków, energicznych i zdolnych pracowników, którzy pomogą nam zrealizować naszą misję. I właśnie to znaleźliśmy w Polsce – mówi Peter Pernot-Day, dyrektor ds. strategicznych i korporacyjnych na Amerykę Północną i Europę w SHEIN.

Publikacja: 09.09.2024 04:30

Peter Pernot-Day, SHEIN: Należy mieć strategię globalną, ale też pamiętać o działaniach lokalnych

Foto: Maciej Zygmunt

Na czym polega model produkcji na żądanie stosowany w SHEIN?

Firma SHEIN powstała, aby zapewnić każdemu dostęp do najnowszych trendów w modzie. W tym celu korzystamy z konkretnych technologii. Opracowaliśmy model produkcji na żądanie, który jest zupełnym przeciwieństwem tradycyjnego sposobu produkcji odzieży. Nie skupiamy się na podaży, tylko na popycie. Produkujemy tylko tyle ubrań, żeby zaspokoić istniejący popyt.

Jak to robicie?

Dzięki technologii. Wszystko zaczyna się od przyjaznego dla klienta procesu zakupu w aplikacji mobilnej lub sklepie internetowym. Potem korzystamy z najlepszego w branży systemu zarządzania łańcuchem dostaw, dzięki któremu możemy produkować bardzo małe partie odzieży. Zazwyczaj produkujemy od 100 do 200 sztuk z przeznaczeniem na cały świat i sprawdzamy popyt. Dzięki temu możemy zaproponować naszym klientom szeroką ofertę ubrań i dać im możliwość wyboru. Efekt jest dwojaki. Po pierwsze, ubrania mniej kosztują, po drugie, nasi klienci dzięki swoim ubraniom mogą wyrazić siebie. Według nas to właśnie jest w modzie najpiękniejsze.

Oczywiście dla konsumentów ogromne znaczenie ma cena. Z czego wynikają niskie ceny produktów SHEIN?

Klienci mają coraz większe trudności z zaspokojeniem podstawowych potrzeb, ponieważ na całym świecie rosną koszty życia. Moim zdaniem tak zaawansowana technologia jak nasza umożliwia zakup odzieży w bardziej przystępnych cenach i pozwala dotrzeć do coraz większej liczby klientów. Nie tylko ogranicza to ilość odpadów, ale także korzystnie wpływa na to, co dla klientów najważniejsze – na stan ich portfeli.

SHEIN ma w Polsce kilka magazynów. Jaką rolę odgrywają i jakie jest ich znaczenie na poziomie europejskim i szerzej?

Polski rynek ma dla nas kluczowe znaczenie, a lokalny zespół znajduje się w czołówce, jeżeli chodzi o efektywność działań tu na miejscu. Wprawdzie europejska siedziba główna firmy jest w Irlandii, ale centrum naszej działalności znajduje się w Polsce, gdyż to tutaj zlokalizowane są nasze centra zwrotów i realizacji zamówień.

Ogłosiliśmy właśnie rekrutację do nowego zespołu technicznego w Warszawie, który będzie odpowiedzialny za poprawę działania strony, rozwój aplikacji, analizę danych, cyberbezpieczeństwo i zgodność z przepisami dotyczącymi prywatności. Zatrudniamy pracowników w Polsce, ponieważ na tutejszym rynku nie brakuje utalentowanych osób.

Dlaczego to właśnie Polska została wybrana jako miejsce lokalizacji magazynów SHEIN?

Polska gospodarka dynamicznie się rozwija, w efekcie bardzo wiele się tu dzieje pod względem ekonomicznym. Wprowadzanych jest wiele innowacji, nowe modele biznesowe, realizowane są inwestycje w infrastrukturę. Podstawą polskiej gospodarki jest dynamika, a SHEIN jest dynamiczną firmą. Poszukujemy prężnych rynków, energicznych i zdolnych pracowników, którzy pomogą nam zrealizować naszą misję. I właśnie to znaleźliśmy w Polsce. Jesteśmy niezwykle zadowoleni z dokonanej tu inwestycji i cieszymy się, że tak wiele wspaniałych osób pracuje dla nas w Polsce.

Jak ocenia pan dotychczasowy rozwój SHEIN na polskim rynku?

Polski rynek ma dla nas kluczowe znaczenie w Unii Europejskiej. Jest równie ważny, jak rynek francuski, niemiecki, włoski i hiszpański. Polska jest dla nas niezmiennie bardzo ważna. Zanotowaliśmy tu znaczny rozwój, ale co ważniejsze, mamy w Polsce utalentowanych pracowników, zatrudnionych w centrach zwrotów i realizacji zamówień. Jak wspomniałem, w Warszawie rozpocznie także pracę nowy zespół. Polacy mają w sobie mnóstwo energii i entuzjazmu. Bardzo nas to cieszy.

Na pierwszym miejscu w strategii biznesowej bardzo wielu organizacji znajduje się współpraca z lokalnymi społecznościami, władzami i partnerami. Jak współpraca z lokalnymi partnerami i instytucjami wygląda w przypadku państwa marki?

Globalna firma musi się angażować w życie lokalnej społeczności. Oczywiście należy mieć strategię globalną, ale trzeba też pamiętać o działaniach na poziomie lokalnym.

Dlatego w każdym kraju, w którym prowadzimy działalność, stawiamy na transparentną współpracę z lokalnymi władzami i przestrzeganie przepisów. Staramy się docierać również do organizacji non profit działających w danym regionie i angażować się w działania partnerskie.

Podjęliśmy kilka inicjatyw charytatywnych. Wspieramy finansowo działania na rzecz lokalnej społeczności, dzięki czemu młodzież ma szansę na lepszą przyszłość. To część naszej lokalnej strategii. Jesteśmy dużą firmą i działamy w wielu krajach, ale najważniejsze jest to, co robimy dla lokalnych społeczności, gdyż to w nich żyją nasi klienci. Właśnie tak chcemy działać na każdym z naszych rynków. Również w Polsce.

Forum Ekonomiczne
Potrzebna platforma współpracy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Forum Ekonomiczne
Bezpieczeństwo młodych w sieci. Wyzwania i kierunki działań
Forum Ekonomiczne
Online safety for young people. Challenges and courses of action
Forum Ekonomiczne
Nowoczesna opieka zdrowotna musi opierać się na współpracy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Forum Ekonomiczne
Jens Jakob Gustmann, Philips: Nie ma odwrotu od cyfryzacji w opiece medycznej