Reklama

Rewolucja cyfrowa już trwa

E-commerce staje się napędem polskiej gospodarki. Handel online rośnie u nas szybciej niż w innych krajach Unii.

Publikacja: 09.09.2015 21:00

Foto: Rzeczpospolita

Dynamika rodzimej branży e-commerce jest imponująca. Eksperci biorący udział w debacie „Rewolucja cyfrowa w gospodarce. Jak e-commerce zmienia biznes?" przekonywali, że do 2020 r. sprzedaż online, w tym w kanale mobilnym, będzie trwale rosła. Szacuje się, że w ciągu pięciu lat wartość rynku handlu internetowego w Polsce może osiągnąć od 55 mld do nawet 90 mld zł.

Pokonać bariery

– Rewolucja cyfrowa w naszym kraju już trwa. To właśnie moment, w którym dochodzi do rzeczywistej zmiany. Stała się ona możliwa, bo znika bariera infrastrukturalna – przekonuje Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji. Jak podkreśla, 90 proc. Polaków ma już dostęp do internetu.

– Położyliśmy ponad 40 tys. km światłowodów. To przyspieszy rozwój internetu. Wyzwaniem dziś jest natomiast problem kompetencji. Część osób świadomie wyklucza się cyfrowo – mówi minister Halicki. Zauważa, że są także bariery po stronie sprzedających online. – Tylko 5 proc. firm ma strony mobilne – podkreśla minister. Jego zdaniem impulsem do dalszego wzrostu zaangażowania Polaków w świat online będzie nowa platforma e-administracji ePUAP2. – Zawiera ona pakiet 140 usług osiągalnych bez wychodzenia z domu. Gonimy pod tym względem czołówkę Europy, a wiele krajów już nam zazdrości – dodaje Halicki.

Główną siłą napędową zmian stał się e-handel. – Liczba sklepów online dynamicznie rośnie, choć do takiego etapu rozwoju e-commerce jak np. w mniejszej Irlandii wciąż Polsce daleko. Tam udaje się do branży internetowej przyciągać wiele talentów i dużych firm. W efekcie już 5 proc. Irlandczyków zatrudnionych jest w tym sektorze – zaznacza Conor Jones, partner w McKinsey & Company.

Potencjał wzrostu

Rynek e-commerce w Polsce rośnie w tempie 20 proc. rocznie. Ale prawdziwy fenomen to handel internetowy za pośrednictwem urządzeń mobilnych: smartfonów i tabletów. – W m-commerce dynamika sięga 110 proc. Ta część rynku warta jest już 2,5 mld zł – tłumaczy Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej (PP).

Reklama
Reklama

Wartość całego rynku e-handlu w naszym kraju przekroczyła już 30 mld zł. Perspektywy wzrostu wciąż są imponujące. – E-commerce to tylko 4 proc. całkowitej sprzedaży detalicznej. Widać zatem, że jest jeszcze bardzo duża przestrzeń do zagospodarowania – tłumaczy Dariusz Marcjasz, wiceprezes Krajowej Izby Rozliczeniowej.

Tezę tę potwierdza Bartosz Ciołkowski, dyrektor zarządzający MasterCard Polska. – Potencjał do wzrostu w tym sektorze wciąż jest bardzo duży. Tym bardziej że polski rynek jest wyjątkowo innowacyjny. Płatności bez użycia gotówki i karty stają się coraz ważniejsze – podkreśla.

Z danych PayU wynika, że owe płatności online, czyli tzw. e-payment, rosną nawet szybciej niż e-commerce. – To imponujące wskaźniki, tym bardziej że sektor internetowy rośnie u nas dwa–trzy razy szybciej niż na Zachodzie. A dynamika będzie jeszcze większa. W efekcie digitalizacji usług w ciągu dwóch lat czeka nas prawdziwa e-rewolucja –twierdzi Sylwia Bilska, szefowa PayU na Polskę.

Dynamiczny wzrost rynku e-commerce przekłada się na znaczny obrót przesyłek (tzw. segment KEP) z towarem zakupionym w sieci. Z analiz Poczty Polskiej wynika, że średnioroczny wzrost wartości rynku KEP w latach 2013–2020 wyniesie 6 proc. i za pięć lat jego wartość sięgnie 6,6 mld zł. Dziś wielkość rodzimego rynku KEP szacowana jest na 4,7 mld zł. Największy udział, bo ponad 75-proc., mają przesyłki krajowe. PP w swojej strategii zakłada, że głównym obszarem ekspansji firmy w najbliższych latach będą właśnie paczki, przesyłki kurierskie i cały łańcuch wartości dla e-commerce. Poczta chce osiągnąć w tym segmencie 1,5 mld zł przychodów, co oznacza wzrost o 100 proc. W 2014 r. e-commerce stanowił 13 proc. przychodów PP.

XXV Forum Ekonomiczne w Krynicy 8 – 10 września 2015 r.
www.forum-ekonomiczne.pl

Forum Ekonomiczne
Polityka i biznes – nowe otwarcie
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Forum Ekonomiczne
Innowacyjne leki bliżej pacjentów
Forum Ekonomiczne
Przygotowania do systemu kaucyjnego są na ostatniej prostej
Discussion
Operating with Patients in Mind
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Economy
Small Businesses as Innovation Leaders: A Fresh Look at Digitalisation
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama