Reklama

Usługi finansowe wciąż mało popularne

Z oferty instytucji finansowych korzysta tylko 54 procent społeczeństwa. Banki i ubezpieczyciele nie podejmują walki o klientów z małych miejscowości. Polacy trwają w kulcie gotówki

Publikacja: 18.03.2010 00:33

Usługi finansowe wciąż mało popularne

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski

Po dwóch dekadach gospodarki rynkowej wielu Polaków nadal szerokim łukiem omija instytucje finansowe. Aż 44 proc. przyznało, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie korzystało z usług banku, towarzystwa ubezpieczeniowego czy funduszy inwestycyjnych, biura maklerskiego czy jakiejkolwiek instytucji finansowej. Takie dane wynikają z badania, jakie dla „Rz” przygotowała firma GfK Polonia.

– Zapytaliśmy m.in. o to, czy ktoś w ciągu ostatniego roku wpłacał, wypłacał pieniądze z banku, miał tam rachunek czy depozyt – tłumaczy Maciej Siejewicz, szef GFK Polonia. Zwraca uwagę, że najrzadziej z usług finansowych korzystają ludzie bardzo młodzi (wśród 18 – 19- latków to jedynie 19 proc.) oraz osoby starsze – połowa 60 – 65-latków oraz tylko 33 proc. osób jeszcze starszych. Potwierdzają to dane ZUS, z których wynika, że wciąż ponad 45 proc. świadczeń dostarczają w gotówce listonosze.

Ale też wśród osób aktywnych zawodowo, 30 – 50-latków, co trzecia przyznaje, że nie korzystała z żadnych usług finansowych. – Mamy nie tylko słabo rozwinięte usługi bankowe, ale też niewielką wiedzę ekonomiczną i finansową – mówi Maciej Bukowski, szef Instytutu Badań Strukturalnych. Przypomina, że w Polsce wciąż istnieje kult gotówki jako najlepszej formy obcowania z finansami oraz że tylko co trzecia rodzina ma jakiekolwiek oszczędności.

Z badania wynika, że korzystanie z usług finansowych zależy od wykształcenia i miejsca zamieszkania. Andrzej Sadowski, wiceprezydent Instytutu im. Adama Smitha, zwraca uwagę na to, że język, jakim posługują się instytucje finansowe, jest zbyt hermetyczny dla większości konsumentów. – Ale instytucje finansowe popełniają poważniejszy błąd, który skutkuje sporym wykluczeniem finansowym. Są zainteresowane tylko częścią potencjalnych klientów, głównie mieszkańcami miast – wyjaśnia. Jego zdaniem wciąż zaniedbani są mieszkańcy wsi, choć ci, którzy korzystają z unijnych dopłat, mają już osobiste rachunki bankowe.

Wyniki naszego sondażu zaskoczyły Małgorzatę Zaleską, członka zarządu NBP. – Z sondażu „Rz” wynikałoby, że część osób przestała korzystać z usług bankowych, a to wydaje się mało prawdopodobne – mówi. Według badania NBP z końca ubiegłego roku z usług bankowych nie korzysta ok. 22 proc. Polaków. Małgorzata Zaleska się zastanawia, czy respondenci dobrze zrozumieli pytania.

Reklama
Reklama

Ale wyniki sondażu GfK Polonia potwierdzają inne ankiety.

– Usługi finansowe w Polsce wciąż nie są popularne – przyznaje Krzysztof Kaczmar z Fundacji bankowej im. Kronenberga: – Z naszego jesiennego badania postaw Polaków wobec pieniędzy wynikało, że bieżący rachunek bankowy ma 56 proc. badanych, konto oszczędnościowe 7 proc., kartę bankomatową połowa ankietowanych, a lokatę co dziesiąta osoba.

Badanie GfK Polonia zostało przeprowadzone na początku marca na reprezentatywnej ogólnopolskiej grupie 979 osób powyżej 17. roku życia.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=a.fandrejewska@rp.pl]a.fandrejewska@rp.pl[/mail][/i]

Finanse
Technologie odpowiedzią na cyberzagrożenia
Finanse
Otwarta droga pomocy Ukrainie. Aktywa Rosji zamrożone bezterminowo
Finanse
Walka o zamrożone aktywa. Bank Rosji grozi Unii Europejskiej
Finanse
Zamrożone aktywa, ale roszczenia gorące. Tak Kreml chce zastraszyć Europę
Finanse
Osiem tysięcy wierzycieli Cinkciarza. Syndyk prześledzi księgi rachunkowe spółki
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama