Chiński plan rozwoju infrastruktury

Władze Chin zatwierdziły 60 projektów z zakresu infrastruktury na łączną sumę ponad biliona juanów (158 mld dolarów), co ma pobudzi c gospodarkę, która ostatnio zwolniła tempo wzrostu

Publikacja: 08.09.2012 08:54

Chiński plan rozwoju infrastruktury

Foto: Bloomberg

Krajowa Komisja ds. Rozwoju i Reform, naczelny organ planowania gospodarczego, zaaprobowała  realizację 25 nowych projektów kolei miejskiej, w tym metra i lokalnych sieci w 18 miastach, o wartości ponad 800 mld juanów, 30 innych projektów, w tym 13 autostrad, 10 ośrodków przerobu odpadów, 7 portów i stacji uzdatniania wody pitnej.

Komisja nie podała  łącznej wartości zatwierdzonych inwestycji. Agencja Xinhua określiła cały  pakiet jako plan pobudzenia gospodarki. Główny ekonomista banku Nomura w Hongkongu,  Zhang Zhiwei oszacował pakiet na ponad bilion juanów, ale wliczył także plany budowy lotnisk i elektrowni przyjęte dod czerwca.

- Niezależnie od dużego rozmiaru tych  projektów, ogłoszenie nowych nastąpiło w ostatnich 2 dniach, co świadczy o znacznej intensywności. Także o  zmianie kursu politycznego, który teraz zakrada większą aktywność – ocenia Zhang.

- Realizacja tych projektów zacznie się w najbliższych miesiącach, co zwiększy inwestycje w Śródki trwale. Ich wpływ powinien by c widoczny w PKB IV kwartału – dodał ekonomista.

Akcje i transakcje terminowe producentów stali skoczyły na giełdzie w  Szanghaju w związku z planami budowy autostrad, portów i lotnisk w ramach najbardziej  ambitnego planu ogłoszonego w  tym roku.

Szybka ścieżka nakładów

Chcąc nie dopuścić do długotrwałej recesji Pekin przyjął w latach 2008/9 pakiet bodźców za 4 bln juanów (630 mld dolarów).Doprowadziło to  jednak do powstania góry tzw. złych długów. Tym razem władze postanowiły więc działać  ostrożniej.

Chiny nie ogłosiły  tym roku większego planu pobudzania gospodarki mimo nasilających się dowodów, że potrzebuje ona wsparcia dla utrzymania dynamiki. Większość zwiększonych nakładów  przeznaczano na szybkie projekty infrastruktury, będące już w  realizacji.

Ostatni raz rząd  zatwierdził projekty rozbudowy w maju, ale nie ujawnił wielkości inwestycji. Obecne decyzje komisji planowania dotyczą projektów zgłaszanych od maja do sierpnia. Wielkość i lokalizacja projektów może ponadto  nakładać się na plany inwestycyjne ogłaszane przez władze terenowe w ostatnich miesiącach

Analitycy  Nomury szacują, że przeciętny czas realizacji takich projektów wyniesie 4 lata. Będą  finansowane ze środków sektora prywatnego, firm i rządu, w większości kredytami z banków państwowych albo ze sprzedaży obligacji.

Krajowa Komisja ds. Rozwoju i Reform, naczelny organ planowania gospodarczego, zaaprobowała  realizację 25 nowych projektów kolei miejskiej, w tym metra i lokalnych sieci w 18 miastach, o wartości ponad 800 mld juanów, 30 innych projektów, w tym 13 autostrad, 10 ośrodków przerobu odpadów, 7 portów i stacji uzdatniania wody pitnej.

Komisja nie podała  łącznej wartości zatwierdzonych inwestycji. Agencja Xinhua określiła cały  pakiet jako plan pobudzenia gospodarki. Główny ekonomista banku Nomura w Hongkongu,  Zhang Zhiwei oszacował pakiet na ponad bilion juanów, ale wliczył także plany budowy lotnisk i elektrowni przyjęte dod czerwca.

Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu