Europa nie chce więcej ciężarówek

Sprzedaż ciężarówek i aut dostawczych spada szybciej niż aut osobowych. Uderza to w polskich producentów.

Publikacja: 28.11.2012 02:50

Europa nie chce więcej ciężarówek

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Chwieje się drugi filar słabnącej europejskiej branży motoryzacyjnej. Gwałtownie kurczy się rynek samochodów użytkowych.

Według wczorajszego raportu europejskiego stowarzyszenia producentów ACEA, liczba rejestrowanych pojazdów w krajach Unii Europejskiej spadła w październiku o 9,4 proc. Jeszcze bardziej alarmujące są wyniki liczone od początku stycznia: tu poziom spadku przekroczył jedną dziesiątą tego, co sprzedawano w Europie w ubiegłym roku.

Toną wszystkie główne rynki: od niemieckiego (w ubiegłym miesiącu skurczył się o 3,8 proc.) poprzez brytyjski (8,6), francuski (9,8), włoski (16,4) po sięgający dna hiszpański (spadek o 20,4 proc.). Maleją zamówienia zarówno na lekkie samochody dostawcze, jak i na duże ciężarówki oraz ciągniki siodłowe używane w transporcie międzynarodowym.

Kryzys dopadł także rynku autobusów: w październiku liczba rejestrowanych na unijnych rynkach pojazdów poleciała w dół o ponad 30 proc. Najbardziej w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Francji.

9,4 proc. skurczyła się w październiku liczba rejestrowanych w Unii Europejskiej aut użytkowych

Rynek aut użytkowych słabnie szybciej niż osobowych: ten drugi od stycznia do października skurczył się o 7,3 proc., a w ubiegłym miesiącu zmalał w ujęciu rocznym o niecałe 5 proc.

To zła prognoza dla polskich producentów: z fabryki w Niepołomicach pod Krakowem wyjeżdżają ciężarówki MAN, a z zakładów Volkswagena w Poznaniu dostawcze modele Caddy i Transporter. Przeszło 90 proc. produkcji jest eksportowane. Problemy odczuwają także producenci autobusów: MAN w Starachowicach i Scania w Słupsku zdecydowały się na cięcia w zatrudnieniu.

W ślad za europejskim słabnie rynek aut użytkowych w Polsce. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, od stycznia sprzedaż spadła w porównaniu z 2011 r. o 3,7 proc. Ale w samym październiku spadek przekroczył 10 proc.

W rzeczywistości polski rynek jest jeszcze słabszy, bo część samochodów jest rejestrowana w kraju, ale po chwili wywożona za granicę. PZPM szacuje, że w grupie najcięższych pojazdów może to być nawet 9 proc. wszystkich rejestracji. To trzykrotny wzrost w porównaniu do ilości aut, które wyjechały z kraju przed rokiem.

Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu