Światowy kryzys nie odpuszcza

Ten rok przyniósł obniżkę wiarygodności kredytowej rządu w Paryżu, ale i boom na gaz łupkowy w USA.

Aktualizacja: 28.12.2012 14:44 Publikacja: 28.12.2012 00:44

Światowy kryzys nie odpuszcza

Foto: Bloomberg

Wciąż nierozwiązany pozostaje kryzys w strefie euro, a inwestorzy na całym świecie liczą że USA unikną zapaści i w ostatniej chwili uda się znaleźć rozwiązanie w sprawie tzw. klifu fiskalnego. Co jednak dominowało w świecie finansów w 2012 rou?

1. Rekordowe kary dla banków

Nawet 1,9 mld dol. kary będzie musiał zapłacić brytyjski bank HSBC za pranie brudnych pieniędzy należących do meksykańskich gangów narkotykowych.  Banki płaciły również za manipulacje stopami LIBOR (London Interbank Offered Rate), w które zostało zamieszanych 16 największych na świecie instytucji finansowych (m.in. Citigroup i Deutsche Bank, JP Morgan Chase, Bank of America, UBS, który zapłacił w USA, Wlk. Brytanii, Japonii i Szwajcarii łącznie  1,5 mld dol., oraz Barclays, którego ten skandal kosztował w Wielkiej Brytanii równowartość 453 mln dol.). Analitycy wyliczyli, że dzięki manipulacjom banki mogły oszczędzić do 75 mld dol. Ten skandal kosztował posady prezesa Barclays – Markusa Agiusa oraz dyrektora generalnego  Boba Diamonda. Akcjonariusze pozbyli się też prezesa Citi  Vikrama Pandita. Dodatkowo Barclays został ukarany w USA i musiał zapłacić 455 mln dol. za manipulacje na rynkach surowcowych.

2. Cięcie ratingów, czyli rzeź finansowej elity

Trzy największe światowe agencje ratingowe – Moody's, Fitch i Standard & Poor's nie oszczędzały w mijającym roku największych europejskich krajów. O ile kolejne obniżenie wiarygodności kredytowej Hiszpanii czy Grecji nie robiło już wrażenia, o tyle odebranie Francji „arystokratycznego" AAA spotkało się w Paryżu z wielkim oburzeniem. Także dla Austrii utrata potrójnego A była potężnym ciosemw. Przy tym bezwzględna „wielka trójka" nie oszczędzała – obniżona została wiarygodność Słowacji, która doskonale daje sobie radę w tej fali kryzysu, Słowenii, Cypru, który ostatnio zaczął się starać o rosyjską pożyczkę w wysokości 6 mld euro.

Doszło również do obniżenia ratingu Niemiec, tyle że w tym wypadku nie zrobiła tego żadna z agencji z „wielkiej trójki", ale malutka Egan-Jones ze stanu Michigan, która zaistniała na światowych rynkach dzięki tej decyzji. Natomiast cały czas w zawieszeniu pozostaje decyzja o obniżeniu ratingu Wielkiej Brytanii, przed czym Fitch ostrzegała już wielokrotnie.

3. Boom na gaz łupkowy w Stanach Zjednoczonych

Wzrost wydobycia gazu łupkowego w Stanach Zjednoczonych wymusił obniżkę cen energii. Efektem są masowe przeprowadzki produkcji do tego kraju. Tylko w mijającym roku głównie z tego powodu w USA zostaną ulokowane inwestycje warte 90 mld dolarów. Przenoszą się głównie firmy z produkcją energochłonną – petrochemia, nawozy sztuczne, chemia (np. z Rumunii). Z tego tylko powodu np. Dow Chemicals zainwestował w Teksasie i Luizjanie 4 mld dolarów w zakłady petrochemiczne. Dzięki wydobyciu gazu łupkowego ceny gazu są dzisiaj w USA najniższe od 10 lat i są trzykrotnie niższe, niż było to jeszcze w połowie 2008 roku.

Niska cena energii pomaga Stanom Zjednoczonym wyjść z kryzysu.  Niemieckie chemiczne potęgi Bayer i BASF ostrzegają, że tracą swoją konkurencyjność właśnie z powodu różnicy w cenach energii w Europie i USA. W tej chwili w Waszyngtonie trwa dyskusja nad wielkością potencjalnego eksportu gazu, aby nie odbywało się to ze szkodą dla rynku wewnętrznego.

4. Toyota wraca na szczyt

Z 8,74 mln sprzedanych aut osobowych Toyota wraca na szczyt listy światowych liderów rynku samochodów osobowych. Za nią o drugie miejsce rywalizują amerykański General Motors i niemiecki Volkswagen, który zapowiada, że w 2018 roku to on będzie miał największą sprzedaż na świecie. Plany na przyszły rok to wzrost produkcji o 2,5 proc. Cała grupa Toyoty, łącznie z Hino i Daihatsu, sprzeda w tym roku 9,92 mln aut, aż o 26 proc. więcej niż rok temu, kiedy jej produkcja została drastycznie ograniczona przez trzęsienie ziemi i powódź w Japonii.

Tegoroczna sprzedaż byłaby znacznie większa, gdyby nie polityczne spory o wyspy na Morzu Południowochińskim pomiędzy rządami w Tokio i Pekinie. Bo to na chińskim rynku obok amerykańskiego toczy się prawdziwa walka o pozycję lidera. W ubiegłym roku właśnie z powodu kłopotów Toyoty na czoło wysforował się GM.

Japoński koncern został również uznawany za najbardziej ekologicznego producenta aut na świecie oraz najbardziej wartościową markę motoryzacyjną.

5. Rok podniebnych bankructw

Z europejskiego rynku lotniczego zniknęło w tym roku 15 przewoźników, w tym dwie znane – hiszpański Spanair i węgierski Malev. Do listy bankrutów dołączył także polski OLT Express, który usiłował kupić nasz wewnętrzny rynek, ale nie starczyło mu środków na uziemienie regionalnego Eurolotu i mocno nadwerężyło stan finansów LOT.

W przypadku Spanaira połączenia wewnętrzne przejęła inna hiszpańska linia – Iberia Expres. W przypadku Malevu – niskokosztowy również węgierski Wizz Air oraz linie regularne – Lufthansa, Air France i British Airways. Polski narodowy przewoźnik LOT – tak samo jak skandynawski SAS – także znalazł się na krawędzi bankructwa. Obydwie linie ma uratować pomoc publiczna, na którą jeszcze musi zgodzić się Komisja Europejska.

Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu