Reklama

2,5 mld dolarów na nową technologię

Globalne wydatki na rozwój modnej technologii augmented reality (tzw. poszerzonej rzeczywistości) wzrosną w ciągu najbliższych pięciu lat prawie czterokrotnie.

Publikacja: 05.07.2013 00:30

W tym ro­ku na świe­cie fir­my wy­da­dzą 670 mln dol. na roz­wi­ja­nie apli­ka­cji mo­bil­nych dzia­ła­ją­cych w tech­no­lo­gii, któ­ra po­zwa­la łą­czyć ze so­bą świat rze­czy­wi­sty i wy­kre­owa­ny kom­pu­te­ro­wo. Ale już za pięć lat bę­dzie to aż ok. czte­rech ra­zy wię­cej: 2,5 mld dol. Zda­niem eks­per­tów wte­dy tech­no­lo­gia po­sze­rzo­nej rze­czy­wi­sto­ści bę­dzie już co­dzien­no­ścią.

­Mo­to­rem roz­wo­ju tej tech­no­lo­gii są już dzia­ła­ją­ce w chmu­rze plat­for­my, jak Vu­fo­ria Qu­al­comm, umo­żli­wia­ją­ca two­rze­nie mo­bil­nych apli­ka­cji wy­ko­rzy­stu­ją­cych tech­no­lo­gię au­gmen­ted re­ali­ty (AR).

W uprosz­cze­niu AR dzia­ła tak, że na ob­raz z ka­mer­ki np. w lap­to­pie lub na zdję­cie zro­bio­ne ko­mór­ką „na­kła­da" ele­men­ty wir­tu­al­ne. Dzię­ki te­mu mo­żna na ekra­nie kom­pu­te­ra „przy­mie­rzać" ubra­nia (w Pol­sce ta­kże ist­nie­ją już ta­kie wir­tu­al­ne przy­mie­rzal­nie) lub oglą­dać sie­bie trzy­ma­ją­ce­go w rę­ku ja­kieś nie­ist­nie­ją­ce przed­mio­ty (trick wy­ko­rzy­sty­wa­ny ta­kże w Pol­sce w re­kla­mie, ale ko­rzy­sta­ją z nie­go rów­nież roz­ma­ite cen­tra roz­ryw­ko­we i mu­zea na ca­łym świe­cie).

Na smart­fo­ny po­wsta­ły już z ko­lei wy­ko­rzy­stu­ją­ce AR roz­wią­za­nia po­le­ga­ją­ce na opa­try­wa­niu rze­czy­wi­stych miejsc w mia­stach do­dat­ko­wy­mi in­for­ma­cja­mi. Wę­dru­jąc uli­cą, mo­żna sfo­to­gra­fo­wać bu­dy­nek i po uru­cho­mie­niu spe­cjal­nej apli­ka­cji np. zo­ba­czyć, jak wy­glą­dał sto lat te­mu lub po­czy­tać do­dat­ko­we in­for­ma­cje na je­go te­mat.

Nie­dłu­go o AR za­pew­ne bę­dzie zno­wu bar­dzo gło­śno w związ­ku z przy­go­to­wy­wa­ny­mi do de­biu­tu Go­ogle Glass.

Reklama
Reklama

– Obec­nie więk­szość gło­śnych pro­jek­tów z wy­ko­rzy­sta­niem AR po­wsta­je z my­ślą o kon­su­men­tach ró­żnych pro­duk­tów i usług. I nic dziw­ne­go. Jed­nak wraz z roz­wo­jem „in­te­li­gent­nych oku­la­rów" po­ja­wi się wię­cej ko­rzy­sta­ją­cych z te­go roz­wią­za­nia przed­się­biorstw. Go­ogle Glass, jak i już ist­nie­ją­ce, pierw­sze na ryn­ku te­go ty­pu urzą­dze­nie – Vu­zix – znaj­dą za­sto­so­wa­nie w in­ży­nie­rii, lo­gi­sty­ce i opie­ce zdro­wot­nej – mó­wi Dan Shey z ABI Re­se­arch, fir­my, któ­ra za­pro­gno­zo­wa­ła wy­dat­ki na mo­bil­ne apli­ka­cje przy­go­to­wy­wa­ne w AR.

Za­po­wia­da­ne od daw­na przez kon­cern Go­ogle przy­po­mi­na­ją­ce oku­la­ry urzą­dze­nie Go­ogle Glass, któ­re ma w bez­do­ty­ko­wy spo­sób (po­przez ko­men­dy gło­so­we) umo­żli­wiać ko­rzy­sta­nie z In­ter­ne­tu, GPS oraz na­gry­wać wi­dzia­ny przez nie ob­raz. Je­go dzia­ła­nie ma wy­ko­rzy­sty­wać AR.

De­biut ryn­ko­wy ga­dże­tu pla­no­wa­ny jest nie wcze­śniej niż w przyszłym ro­ku.

Finanse
Technologie odpowiedzią na cyberzagrożenia
Finanse
Otwarta droga pomocy Ukrainie. Aktywa Rosji zamrożone bezterminowo
Finanse
Walka o zamrożone aktywa. Bank Rosji grozi Unii Europejskiej
Finanse
Zamrożone aktywa, ale roszczenia gorące. Tak Kreml chce zastraszyć Europę
Finanse
Osiem tysięcy wierzycieli Cinkciarza. Syndyk prześledzi księgi rachunkowe spółki
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama