Reklama
Rozwiń

Kolejne rozwiązania chroniące klienta ubezpieczycieli

W ciągu dwóch najbliższych lat Polska będzie musiała zaimplementować nowe przepisy narzucone przez Brukselę. Mą one mocno wstrząsnąć branżą pośredników ubezpieczeniowych.

Publikacja: 08.02.2016 14:35

Kolejne rozwiązania chroniące klienta ubezpieczycieli

Foto: ROL

Chodzi o dyrektywę Insurance Distribution Directive (IDD), któa reguluje kwestie dystrybucji produktów ubezpieczeniowych. Jej ostateczny kształt został zaakceptowany w styczniu, a w ubiegłym tygodniu dokument został już opublikowany w Dzienniku Ustaw Unii Europejskiej.

Odwrotu więc już nie ma - 23 lutego IDD wejdzie w życie i od tego czasu wszystkie kraje członkowskie Wspólnoty– w tym także Polska – będą miały dokładnie dwa lata na jej implementację do swoich porządków prawnych.

Nowe przepisy mają na celu lepszą ochronę klientów. Nakłada na sprzedawców obowiązki informacyjnie. Maja to być m. in dane producenta i dystrybutora ubezpieczenia wraz z danymi rejestrowymi, rozbudowana informacja o produkcie ubezpieczeniowym, charakter działania pośrednika (będzie musiał ujawnić czy jest brokerem, czy agentem), charakter wynagrodzenia oraz informacja czy świadczy doradztwo, a nawet procedury składania skarg i reklamacji.

Wszelkie informacje udzielane klientowi mają być rzetelne, jasne i niewprowadzające w błąd, a materiały marketingowe wyraźnie oznaczone jako takie. Wymogi te dotyczą wszystkich kanałów dystrybucji, w tym sprzedaży własnej zakładów ubezpieczeń.

Dodatkowo IDD wprowadza obowiązek przekazania odrębnego „Dokumentu zawierającego informacje o produkcie ubezpieczeniowym". Z jednej strony dokument ma być krótki, przejrzysty, łatwy w czytaniu, dokładny i nie może wprowadzać w błąd. Jednocześnie musi zawierać szeroki zakres informacji: informacje o rodzaju ubezpieczenia, krótki opis ochrony ubezpieczeniowej, obejmujący główne rodzaje ubezpieczanego ryzyka, sumę ubezpieczenia i wiele innych. Jeszcze szersze wymogi informacyjne dotyczą ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych.

Bez względu na fakt, czy dystrybutor ubezpieczeń doradza klientowi, przed zawarciem umowy zobowiązany jest określić, na podstawie informacji otrzymanych od niego, jakie są jego wymagania i potrzeby.

- Dyrektywa może zmienić cały rynek pośrednictwa w Polsce- mówi Łukasz Zoń prezes Zarządu Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych. - Rozstrzygnięcie, jaką drogą powinien pójść polski ustawodawca, będzie więc miało nie tylko kluczowy wpływ na przyszły kształt rynku dystrybucji ubezpieczeń, ale również na zakres obowiązków informacyjnych wymaganych przez dyrektywę - dodaje.

Zakres nowej dyrektywy jest szeroki - IDD dotyczy pośredników ubezpieczeniowych, w tym internetowych porównywarki, towarzystw ubezpieczeniowych i ich pracowników, jak i pośredników sprzedających ubezpieczenia jako działalność uboczna. Wszystkie te podmioty stają się dystrybutorami ubezpieczeń w rozumieniu IDD. Dyrektywa nie będzie obejmowała wyłącznie tych pośredników, którzy dystrybuują ubezpieczenia uzupełniające do sprzedawanych przez siebie towarów i usług, w szczególności usług turystycznych, a ich składka nie przekracza 600 euro rocznie.

Bardzo szerokie kompetencje pozostawiono dla legislatorów w państwach członkowskich, gdyż przepisy dyrektywy wymagają jedynie minimalnej harmonizacji.

- Ważne, aby te obowiązki zostały ukształtowane w sposób przynoszący korzyść wszystkim uczestnikom rynku, zarówno pośrednikom, jak i ich klientom oraz partnerom z zakładów ubezpieczeń - komentuje Zoń.

Finanse
Listy zastawne: klucz do tańszych kredytów mieszkaniowych?
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Finanse
Otwarcie na dialog, czekanie na konkretne działania
Finanse
Putin gotowy na utratę zamrożonych aktywów. Już nie chce kupować boeingów
Finanse
Donald Trump wybiera nowego szefa Fed. Kandydat musi spełniać podstawowy warunek
Finanse
Holistyczne spojrzenie na inwestora