Chodzi o dyrektywę Insurance Distribution Directive (IDD), któa reguluje kwestie dystrybucji produktów ubezpieczeniowych. Jej ostateczny kształt został zaakceptowany w styczniu, a w ubiegłym tygodniu dokument został już opublikowany w Dzienniku Ustaw Unii Europejskiej.
Odwrotu więc już nie ma - 23 lutego IDD wejdzie w życie i od tego czasu wszystkie kraje członkowskie Wspólnoty– w tym także Polska – będą miały dokładnie dwa lata na jej implementację do swoich porządków prawnych.
Nowe przepisy mają na celu lepszą ochronę klientów. Nakłada na sprzedawców obowiązki informacyjnie. Maja to być m. in dane producenta i dystrybutora ubezpieczenia wraz z danymi rejestrowymi, rozbudowana informacja o produkcie ubezpieczeniowym, charakter działania pośrednika (będzie musiał ujawnić czy jest brokerem, czy agentem), charakter wynagrodzenia oraz informacja czy świadczy doradztwo, a nawet procedury składania skarg i reklamacji.
Wszelkie informacje udzielane klientowi mają być rzetelne, jasne i niewprowadzające w błąd, a materiały marketingowe wyraźnie oznaczone jako takie. Wymogi te dotyczą wszystkich kanałów dystrybucji, w tym sprzedaży własnej zakładów ubezpieczeń.
Dodatkowo IDD wprowadza obowiązek przekazania odrębnego „Dokumentu zawierającego informacje o produkcie ubezpieczeniowym". Z jednej strony dokument ma być krótki, przejrzysty, łatwy w czytaniu, dokładny i nie może wprowadzać w błąd. Jednocześnie musi zawierać szeroki zakres informacji: informacje o rodzaju ubezpieczenia, krótki opis ochrony ubezpieczeniowej, obejmujący główne rodzaje ubezpieczanego ryzyka, sumę ubezpieczenia i wiele innych. Jeszcze szersze wymogi informacyjne dotyczą ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych.