Podstawowym warunkiem otrzymania dodatku węglowego ma być posiadanie wpisu lub zgłoszenia do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Rozróżnienie na te dwie formy jest ważne zarówno z punktu widzenia osób ubiegających się o te środki, jak i samorządów, które będą odpowiedzialne za przyjmowanie wniosków, ich weryfikację oraz dokonywanie wypłat.
Głównym celem powstania Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) jest likwidacja zanieczyszczeń powodujących smog. CEEB ma być też m.in. narzędziem wspierającym wymianę starych kotłów grzewczych.
W okresie od 1 lipca 2021 r. do 30 czerwca 2022 r. właściciele i zarządcy mieli obowiązek wprowadzenia do ewidencji danych o źródłach ogrzewania nieruchomości. Swoją deklarację mogli złożyć na dwa sposoby – wypełniając ją online lub składając w urzędzie gminy lub miasta w formie papierowej. Zgłoszenia złożone tą drugą drogą są wprowadzane do systemu przez urzędników.
Czytaj więcej
Senat rozszerzył pomoc państwa, ustanawiając dodatek ciepłowniczy dla każdego. Część senatorów i ekspertów uważa to za populizm. Teraz zdecyduje Sejm, który prawdopodobnie powróci do projektu rządowego.
W trakcie tworzenia rejestru znaleziono dla niego również inne zastosowanie. Kiedy pod koniec ubiegłego roku uchwalono przepisy o tzw. dodatku osłonowym (komunikowanym jako jedno z głównych narzędzi tarczy antyinflacyjnej), jego wypłatę częściowo powiązano z posiadaniem wpisu do CEEB.