Leasing zwalnia tempo

Firmy leasingowe obniżają prognozy rozwoju rynku. Ich klienci zaczynają mieć kłopoty z regularną spłatą należności

Publikacja: 01.08.2008 04:01

Leasing zwalnia tempo

Foto: Rzeczpospolita

– Spadek dynamiki rozwoju rynku jest widoczny – mówi Mieczysław Groszek, prezes BRE Leasing i szef Związku Polskiego Leasingu (ZPL). Jego zdaniem wartość rynku jest już tak duża, że siłą rzeczy tempo jego rozwoju nie może być już tak szybkie jak dotychczas.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku firmy leasingowe sfinansowały środki trwałe warte prawie 18 mld zł. To o 16 proc. więcej niż rok wcześniej. Ale po I półroczu ubiegłego roku dynamika rozwoju rynku sięgnęła aż 70 proc. A w całym 2007 r. wyniosła ok. 50 proc., sięgając 33 mld zł.

– Wyhamowały inwestycje małych i średnich firm – tłumaczy Andrzej Krzemiński, prezes EFL. A to główni klienci przedsiębiorstw leasingowych. Dotkliwie odczuły one także załamanie branży transportowej, w której część firm przestała dokonywać nowych zakupów, a nawet rezygnuje z niektórych już zamówionych dostaw. Pogorszyła się też sytuacja, jeśli chodzi o regularną spłatę należności.

Jak uspokajają jednak szefowie firm leasingowych, osiągnięta przez rynek dynamika jest i tak bardzo dobra i oznacza, że sytuacja w branży się normalizuje. Tak wysoki wzrost jak w ostatnich latach był nie do utrzymania w dłuższym okresie.

Arkadiusz Etryk, prezes Raiffeisen Leasing, podkreśla, że obecna wartość rynku leasingu w porównania z wielkością polskiej gospodarki jest już zbliżona do rozwiniętych rynków europejskich.

40 - 50 mld zł takiej wartości inwestycje sfinansują w 2008 roku przedsiębiorstwa leasingowe

Na początku roku przedstawiciele spółek leasingowych mówili, że nie spodziewają się już tak wysokiej dynamiki jak w 2007 r. Oczekiwali, że tempo spadnie do 20 – 35 proc. Wczoraj nawet te prognozy weryfikowali.

– Szacowałem 20 proc. Dziś uważam, że rynek wzrośnie w tym roku o 10 – 15 proc. z tendencją do 10 proc. – mówi Wojciech Nawacki, prezes BZ WBK Finanse & Leasing. Na 10 – 15 proc. liczy też Mieczysław Woźniak, prezes Pekao Leasing i Finanse (dawne BPH Leasing), oraz Andrzej Gliński, prezes Millennium Leasing.

– Podzieliłbym rynek na trzy części. Finansowanie zakupów maszyn i małych aut będzie się dalej dynamicznie rozwijać w tempie ponad 20 proc. rocznie. Stagnacja zaś czeka rynek ciężkiego transportu – mówi Gliński. Mieczysław Groszek obniżył prognozę o 5 pkt proc. do 20 proc. Na tyle samo stawia Arkadiusz Etryk. – Pół roku temu byłem optymistą, gdy mówiłem o 20 proc. – dodał.

Zdaniem Andrzeja Krzemińskiego rynek wzrośnie o 15 proc., ale głównie dzięki transakcjom zawieranym z dużymi przedsiębiorstwami. Leszek Pomorski, który w ZPL reprezentuje Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, oczekuje, że jego branża zarządzania flotą wzrośnie aż o 30 proc. – Niepokoi nas silny złoty. Możliwe, że klienci zaczną kupować auta u sąsiadów, a nie u nas, bo będą tam tańsze – mówi Pomorski.

Związek Polskiego Leasingu po raz pierwszy przekazał także wyniki finansowe firm. Na razie tylko kilku. Zysk netto na działalności leasingowej dziewięciu z nich wyniósł w pierwszym półroczu 194 mln zł i był wyższy o 24 proc. od osiągniętego przed rokiem.

– Spadek dynamiki rozwoju rynku jest widoczny – mówi Mieczysław Groszek, prezes BRE Leasing i szef Związku Polskiego Leasingu (ZPL). Jego zdaniem wartość rynku jest już tak duża, że siłą rzeczy tempo jego rozwoju nie może być już tak szybkie jak dotychczas.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku firmy leasingowe sfinansowały środki trwałe warte prawie 18 mld zł. To o 16 proc. więcej niż rok wcześniej. Ale po I półroczu ubiegłego roku dynamika rozwoju rynku sięgnęła aż 70 proc. A w całym 2007 r. wyniosła ok. 50 proc., sięgając 33 mld zł.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem