Reklama

Leasing zwalnia tempo

Firmy leasingowe obniżają prognozy rozwoju rynku. Ich klienci zaczynają mieć kłopoty z regularną spłatą należności

Publikacja: 01.08.2008 04:01

Leasing zwalnia tempo

Foto: Rzeczpospolita

– Spadek dynamiki rozwoju rynku jest widoczny – mówi Mieczysław Groszek, prezes BRE Leasing i szef Związku Polskiego Leasingu (ZPL). Jego zdaniem wartość rynku jest już tak duża, że siłą rzeczy tempo jego rozwoju nie może być już tak szybkie jak dotychczas.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku firmy leasingowe sfinansowały środki trwałe warte prawie 18 mld zł. To o 16 proc. więcej niż rok wcześniej. Ale po I półroczu ubiegłego roku dynamika rozwoju rynku sięgnęła aż 70 proc. A w całym 2007 r. wyniosła ok. 50 proc., sięgając 33 mld zł.

– Wyhamowały inwestycje małych i średnich firm – tłumaczy Andrzej Krzemiński, prezes EFL. A to główni klienci przedsiębiorstw leasingowych. Dotkliwie odczuły one także załamanie branży transportowej, w której część firm przestała dokonywać nowych zakupów, a nawet rezygnuje z niektórych już zamówionych dostaw. Pogorszyła się też sytuacja, jeśli chodzi o regularną spłatę należności.

Jak uspokajają jednak szefowie firm leasingowych, osiągnięta przez rynek dynamika jest i tak bardzo dobra i oznacza, że sytuacja w branży się normalizuje. Tak wysoki wzrost jak w ostatnich latach był nie do utrzymania w dłuższym okresie.

Arkadiusz Etryk, prezes Raiffeisen Leasing, podkreśla, że obecna wartość rynku leasingu w porównania z wielkością polskiej gospodarki jest już zbliżona do rozwiniętych rynków europejskich.

Reklama
Reklama

40 - 50 mld zł takiej wartości inwestycje sfinansują w 2008 roku przedsiębiorstwa leasingowe

Na początku roku przedstawiciele spółek leasingowych mówili, że nie spodziewają się już tak wysokiej dynamiki jak w 2007 r. Oczekiwali, że tempo spadnie do 20 – 35 proc. Wczoraj nawet te prognozy weryfikowali.

– Szacowałem 20 proc. Dziś uważam, że rynek wzrośnie w tym roku o 10 – 15 proc. z tendencją do 10 proc. – mówi Wojciech Nawacki, prezes BZ WBK Finanse & Leasing. Na 10 – 15 proc. liczy też Mieczysław Woźniak, prezes Pekao Leasing i Finanse (dawne BPH Leasing), oraz Andrzej Gliński, prezes Millennium Leasing.

– Podzieliłbym rynek na trzy części. Finansowanie zakupów maszyn i małych aut będzie się dalej dynamicznie rozwijać w tempie ponad 20 proc. rocznie. Stagnacja zaś czeka rynek ciężkiego transportu – mówi Gliński. Mieczysław Groszek obniżył prognozę o 5 pkt proc. do 20 proc. Na tyle samo stawia Arkadiusz Etryk. – Pół roku temu byłem optymistą, gdy mówiłem o 20 proc. – dodał.

Zdaniem Andrzeja Krzemińskiego rynek wzrośnie o 15 proc., ale głównie dzięki transakcjom zawieranym z dużymi przedsiębiorstwami. Leszek Pomorski, który w ZPL reprezentuje Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, oczekuje, że jego branża zarządzania flotą wzrośnie aż o 30 proc. – Niepokoi nas silny złoty. Możliwe, że klienci zaczną kupować auta u sąsiadów, a nie u nas, bo będą tam tańsze – mówi Pomorski.

Związek Polskiego Leasingu po raz pierwszy przekazał także wyniki finansowe firm. Na razie tylko kilku. Zysk netto na działalności leasingowej dziewięciu z nich wyniósł w pierwszym półroczu 194 mln zł i był wyższy o 24 proc. od osiągniętego przed rokiem.

Finanse
Worki z dolarami jadą do Rosji. Ich łączna waga przekroczyła już tonę
Finanse
Pęczniejące miliardy Polaków na kontach IKE i IKZE
Finanse
Nowy rekord cen złota – już powyżej 3500 dolarów za uncję
Finanse
Donald Trump rozpoczął szturm na amerykański bank centralny
Finanse
Donald Tusk powołał nowego wiceszefa KNF. Jakie ma zadania?
Reklama
Reklama