Reklama

Organizacje pozarządowe liczą na wpływy z 1%

Organizacje pozarządowe, które już przekonały do siebie podatników mogą także w następnych latach liczyć na ich pieniądze oraz na nowych darczyńców. W dużo gorszej sytuacji są te, które do tej pory nie potrafiły tego zrobić

Publikacja: 20.10.2010 17:22

Organizacje pozarządowe liczą na wpływy z 1%

Foto: Fotorzepa

1 proc. podatków przekazywany co roku przez podatników na rzecz organizacji pożytku publicznego stanowi dla nich stabilne i rosnące źródło finansowania. Zwłaszcza dla tych, które także w poprzednich latach uzyskały wysokie wpłaty.

— Najbardziej zyskują te organizacje, które już poprzednio przekonały do siebie osoby dokonujące wpłat na ich rzecz. Uogólniając, można powiedzieć, że „bogaci” stają się jeszcze bogatsi, a „biedni” jeszcze biedniejsi - mówi Jarosław Chojecki z Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego.

Z przeprowadzone na zlecenie „Forum Darczyńców” w kwietniu tego roku badania wynika, że aż 67 proc. organizacji pożytku publicznego, które pozyskują z przekazywania 1 proc. ponad 1 mln. zł stwierdza, że kwota ta z roku na rok zdecydowanie rośnie. W całej przebadanej próbie organizacji pożytku publicznego wzrost w skali roku odczuwa jedynie 11 proc. z nich.

— Organizacje, które uzyskiwały wysokie i bardzo wysokie wpływy z „1%” w 2009 r. charakteryzuje bardzo duża dynamika wzrostu przychodów w stosunku do roku poprzedniego - dodaje Jarosław Ratajczak. Organizacje te otrzymały średnio o 30 proc. więcej środków niż w roku poprzednim. Z kolei te, które otrzymały niewielkie kwoty odczuły tendencję spadkową. Spadek wynosił średnio nawet kilkadziesiąt procent.

Środki z „1%” wykorzystywane są przede wszystkim na edukację ( 34 proc.), pomoc społeczna i usługi socjalne (32 proc.) oraz ochronę zdrowia (28 proc.). Najrzadziej pieniądze trafiają do organizacji zajmujących się prawami człowieka, pomocą humanitarną i rozwojem lokalnym.

Reklama
Reklama

Zdaniem przebadanych organizacji wpływ na pozyskanie środków z „1%” ma prestiż ( 46 proc.), dotychczasowy dorobek ( 31,5 proc.) i obszar działania organizacji ( 34 proc.). Zdecydowanie mniejsze znaczenie przypisywane jest w tym wypadku liderowi organizacji, a także - co może dziwić - skuteczności kampanii promocyjnej i wysokości poniesionych na nią nakładów.

[ramka]Od 2008 r. podatnicy mogą wpisać wybraną organizację pożytku publicznego w formularzu PIT, a środki na jej konto przekazywane są przez Urzędy Skarbowe. To ułatwienie sprawiło, że znacznie wyższe kwoty trafiają do organizacji. Z możliwości alokacji 1 proc. podatku korzysta coraz więcej osób. W zeszłym roku było to ponad 7,3 mln osób, czyli 28 proc. ogółu podatników. Łącznie przekazali 380 mln. zł na rzecz organizacji.[/ramka]

Finanse
Technologie odpowiedzią na cyberzagrożenia
Finanse
Otwarta droga pomocy Ukrainie. Aktywa Rosji zamrożone bezterminowo
Finanse
Walka o zamrożone aktywa. Bank Rosji grozi Unii Europejskiej
Finanse
Zamrożone aktywa, ale roszczenia gorące. Tak Kreml chce zastraszyć Europę
Finanse
Osiem tysięcy wierzycieli Cinkciarza. Syndyk prześledzi księgi rachunkowe spółki
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama