Organizacje pozarządowe liczą na wpływy z 1%

Organizacje pozarządowe, które już przekonały do siebie podatników mogą także w następnych latach liczyć na ich pieniądze oraz na nowych darczyńców. W dużo gorszej sytuacji są te, które do tej pory nie potrafiły tego zrobić

Publikacja: 20.10.2010 17:22

Organizacje pozarządowe liczą na wpływy z 1%

Foto: Fotorzepa

1 proc. podatków przekazywany co roku przez podatników na rzecz organizacji pożytku publicznego stanowi dla nich stabilne i rosnące źródło finansowania. Zwłaszcza dla tych, które także w poprzednich latach uzyskały wysokie wpłaty.

— Najbardziej zyskują te organizacje, które już poprzednio przekonały do siebie osoby dokonujące wpłat na ich rzecz. Uogólniając, można powiedzieć, że „bogaci” stają się jeszcze bogatsi, a „biedni” jeszcze biedniejsi - mówi Jarosław Chojecki z Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego.

Z przeprowadzone na zlecenie „Forum Darczyńców” w kwietniu tego roku badania wynika, że aż 67 proc. organizacji pożytku publicznego, które pozyskują z przekazywania 1 proc. ponad 1 mln. zł stwierdza, że kwota ta z roku na rok zdecydowanie rośnie. W całej przebadanej próbie organizacji pożytku publicznego wzrost w skali roku odczuwa jedynie 11 proc. z nich.

— Organizacje, które uzyskiwały wysokie i bardzo wysokie wpływy z „1%” w 2009 r. charakteryzuje bardzo duża dynamika wzrostu przychodów w stosunku do roku poprzedniego - dodaje Jarosław Ratajczak. Organizacje te otrzymały średnio o 30 proc. więcej środków niż w roku poprzednim. Z kolei te, które otrzymały niewielkie kwoty odczuły tendencję spadkową. Spadek wynosił średnio nawet kilkadziesiąt procent.

Środki z „1%” wykorzystywane są przede wszystkim na edukację ( 34 proc.), pomoc społeczna i usługi socjalne (32 proc.) oraz ochronę zdrowia (28 proc.). Najrzadziej pieniądze trafiają do organizacji zajmujących się prawami człowieka, pomocą humanitarną i rozwojem lokalnym.

Zdaniem przebadanych organizacji wpływ na pozyskanie środków z „1%” ma prestiż ( 46 proc.), dotychczasowy dorobek ( 31,5 proc.) i obszar działania organizacji ( 34 proc.). Zdecydowanie mniejsze znaczenie przypisywane jest w tym wypadku liderowi organizacji, a także - co może dziwić - skuteczności kampanii promocyjnej i wysokości poniesionych na nią nakładów.

[ramka]Od 2008 r. podatnicy mogą wpisać wybraną organizację pożytku publicznego w formularzu PIT, a środki na jej konto przekazywane są przez Urzędy Skarbowe. To ułatwienie sprawiło, że znacznie wyższe kwoty trafiają do organizacji. Z możliwości alokacji 1 proc. podatku korzysta coraz więcej osób. W zeszłym roku było to ponad 7,3 mln osób, czyli 28 proc. ogółu podatników. Łącznie przekazali 380 mln. zł na rzecz organizacji.[/ramka]

Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli