Podczas spotkania we Wrocławiu ustalone zostały rynki turystyczne, na których wszystkie kraje Grupy postrzegają się, jako partnerzy i chcą wspólnie promować cały region. - Takimi obszarami są z pewnością rynki pozaeuropejskie, z których turyści przyjeżdżając do Europy odwiedzają kilka krajów. Wspólne działania promocyjne miałyby objąć m.in. Chiny, Japonię, Indie, azjatycką część Rosji, ale także Amerykę Południową - mówi Katarzyna Sobierajska, podsekretarz stanu w ministerstwie sportu i turystyki.
Wśród działań przewidzianych na 2013 r. wymieniono m.in. organizację wspólnych stoisk na turystycznych targach międzynarodowych, prowadzenie wspólnej strony internetowej, wydawanie wspólnych publikacji o tematyce turystycznej oraz organizację warsztatów.
W trakcie spotkania omawiane były m.in. możliwości realizacji wspólnych projektów w ramach nowej perspektywy budżetowej UE na lata 2014-2020. Sobierajska przyznała, że choć w perspektywie tej nie uwzględnia się wprost turystyki w priorytetowych jedenastu celach tematycznych, to jednak odnoszą się one m.in. do problematyki zwiększania zatrudnienia czy do zagadnień dziedzictwa kulturowego.
- To wszystko są obszary, gdzie można wpisać programy związane z turystyką, bo to gospodarka turystyczna wpływa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw oraz jest jedną z tych dziedzin, która generuje nowe miejsca pracy w UE - podkreśliła.
Tegoroczny budżet na wspólne działania członków GW w dziedzinie turystyki wynosi ok. 500 tys. euro, ale Sobierajska zaznaczyła, że wszystkie te działania są dodatkowo wzmacniane przez indywidualne programy realizowane przez poszczególne państwa. - Podczas spotkania wybrzmiała jednak potrzeba, aby kwota ta uległa zwiększeniu - dodała.