Reklama
Rozwiń
Reklama

Dla polskich konsumentów najważniejsza jest cena

Produkt musi być przede wszystkim tani - uważają konsumenci w Polsce. Energooszczędność czy etyka nie mają dla nich wielkiego znaczenia.

Aktualizacja: 18.11.2014 15:35 Publikacja: 18.11.2014 14:23

Cena ważniejsza od etyki

Cena ważniejsza od etyki

Foto: Bloomberg

Dla polskich konsumentów niska cena liczy się bardziej niż kwestie etyczne – wynika z raportu "BeCAUSE It Matters" analizujący stosunek konsumentów do kwestii związanych ze zrównoważoną konsumpcją i odpowiedzialnym biznesem.

Wyniki sondażu przeprowadzonego w Polsce wskazują, że choć na naszym rynku istnieje duża grupa deklarowanych odpowiedzialnych konsumentów, dla wielu to atrakcyjna cena ma kluczowe znaczenie przy dokonywaniu wyborów zakupowych.

Z raportów przeprowadzonych w 20 krajach na całym świecie wynika, że choć cena nadal jest dla konsumentów bardzo ważna, to można zauważyć trend, który wskazuje, że przy dokonywaniu finalnych wyborów zakupowych, to konsumenci zaczynają przykładać coraz większą wagę do odpowiedzialnych zachowań marek.

Potwierdzają to zebrane opinie wskazujące, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy konsumenci wybrali jedną markę kosztem innej ze względu na jej większą odpowiedzialność społeczną lub środowiskową. W Polsce zadeklarowało tak 27 proc. respondentów, z czego 22 proc. stwierdziło, że dokonywało takich wyborów często, a 5 proc. ? zawsze.

Wyniki na podobnym poziomie osiągnięto także w takich europejskich krajach, jak: Francja, Niemcy, Włochy czy Hiszpania.

Reklama
Reklama

Blisko 70 proc. badanych konsumentów w Polsce zgodziło się ze stwierdzeniem, że w nadchodzącym roku chcieliby kupować produkty marek, które pozwalają na wspieranie zrównoważonego rozwoju. Takiej odpowiedzi na zbliżonym poziomie udzielili też respondenci europejscy. (Hiszpania: 73 proc., Włochy: 71 proc., Francja: 62 proc., Niemcy: 68 proc.).

Odpowiedzi proetyczne lub proekologicze wynikają raczej z poprawności społecznej polskich respondentów niż z ich faktycznych przekonań lub działań jako konsumentów – mówi Michał Olbrychowski, managing partner Havas PR Warsaw. ? Niemniej są już pewne oznaki, że najbardziej wyedukowana część naszego społeczeństwa jest bardziej wyczulona na kwestie odpowiedzialnego zachowania korporacji niż to miało miejsce w przeszłości - dodaje.

Elektroniczna ankieta konsumencka o ogólnoświatowym zasięgu objęła 30 000 respondentów z 20 państw.

Finanse
Bezpieczeństwo i innowacje kluczowe dla rozwoju biznesu
Finanse
Nowe inwestycje, nowe technologie
Finanse
Rosyjski wywiad wojskowy zastrasza Belgów. Premier i szefowie Euroclear na celowniku
Finanse
Zamożnych Polaków przybywa, progi private bankingu za niskie?
Finanse
Technologie odpowiedzią na cyberzagrożenia
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama