Reklama

Solidny zawodnik też może się czasem potknąć

2016 r. okazał się dla funduszu BPH Obligacji Korporacyjnych relatywnie słaby. Stopa zwrotu na poziomie 1,9 proc. dała miejsce w końcówce stawki, co w porównaniu z udanym 2015 r. (10. miejsce na prawie 30 funduszy w grupie porównawczej) trudno uznać za dobry wynik.

Aktualizacja: 22.04.2017 09:32 Publikacja: 22.04.2017 08:00

Solidny zawodnik też może się czasem potknąć

Foto: Bloomberg

Czym wytłumaczyć pogorszenie stóp zwrotu? Pierwszy powód to kłopoty spółki Action, której obligacje znajdują się w portfelu funduszu (obecnie stanowią ok. 0,2 proc. jego aktywów). Emitent ten nie wypłaca odsetek, dlatego TFI podjęło decyzję o dokonaniu odpisu aktualizującego wartość obligacji Actiona. Odpis okazał się bardzo znaczący (do 30 proc. wartości nominalnej papierów) i – co kluczowe dla układu zestawienia – istotnie większy niż w przypadku konkurentów. Drugi powód to znaczący spadek udziału obligacji korporacyjnych w portfelu, do 46 proc. (po uwzględnieniu dźwigni finansowej) lub 60 proc. (bez "lewara"). Ograniczenie roli papierów korporacyjnych wynikało przede wszystkim z większych potrzeb płynnościowych (obligacje skarbowe łatwiej sprzedać, jeżeli wielu uczestników funduszu chce się wycofać z inwestycji w tym samym czasie), co było pośrednio związane ze zmianą roli banku BPH; po przejęciu przez Alior Bank stał się on partnerem zewnętrznym dla BPH TFI.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Finanse
"MF otwarte na zmiany". Pierwsze konsultacje projektu Osobistego Konta Inwestycyjnego.
Finanse
Andrzej Domański: OKI to priorytetowy projekt Ministerstwa Finansów
Finanse
Minister Andrzej Domański tłumaczy, jak będzie działać Osobiste Konto Inwestycyjne
Finanse
Portret finansowy młodych. Nie jest różowo
Finanse
Zmiany kadrowe w KNF. Sebastian Skuza odwołany ze stanowiska
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama