Nie rozpoznaje twarzy, a przestraszyć może się spadającego z krzesła ręcznika, o burzy nie wspominając. Taka jest Joana, piękna córka bogatego przedsiębiorcy Artura Pratsa wytwarzającego w Barcelonie początków XX wieku zaawansowane technologicznie soczewki.

Dziewczyna choruje od dzieciństwa, od kiedy – podczas prezentacji teleskopu ojca niemieckim przedsiębiorcom mającym wejść z jego firmą w joint venture – upadając, uderzyła się w głowę. Od czasu tego tragicznego zdarzenia Artur wycofał się z zamiarów jego produkcji. Lucille Prevert, jego niegdysiejsza współpracownica, nie może się z tym pogodzić. Gdy Joana ma wyjść za mąż za Carlesa, jej przyjaciela od dziecięcych lat, Prevert opracowuje makiaweliczny, okrutny i złożony plan wydobycia z niej formuły teleskopu. Wykorzystuje w nim chorobę dziewczyny i używa sobowtóra... basta, ani słowa więcej na temat intrygi.

„Agnozja" ma zachwycającą warstwę wizualną – bogata w detale scenografia przenosi nas w zachwycające wnętrza, kostiumy i zdjęcia tworzą niezwykły, mroczny, podobny do wiktoriańskiego nastrój. I choć reżyser zbyt mocno skupił się na wątku melodramatycznym, to film dobrze się ogląda. Także dzięki aktorstwu Barbary Goenagi – Joany, i Martiny Gedeck jako Lucille oraz obu odtwórcom męskich ról.

Hiszpania 2010, reż. Eugenio Mira, wyk. Barbara Goenaga, Martina Gedeck, Eduardo Noriega, Felix Gomez