Poszczególne dokumenty pokazano w ramach 11 sekcji tematycznych, m.in.: DOK.international z filmami o szerokim zakresie tematycznym i formalnym, wyróżniającymi się wysoką jakością artystyczną, DOK.guest China z niezależnymi dokumentami o Chinach jako gościem specjalnym DOK.fest lub DOK.horizonte z serią produkcji o krajach niestabilnych politycznie.
Ciekawe wydarzenia od otwarcia festiwalu
7 maja, w trakcie uroczystego otwarcia święta miłośników dokumentu, w Teatrze Niemieckim widzowie mogli obejrzeć duński film „The Circus Dynasty", nominowany do nagrody głównej w Konkursie Filmów Zagranicznych DOK.international. To emocjonująca opowieść o dwóch dużych i znanych rodzinach cyrkowych, których nadzieje na złotą przyszłość wiążą się z miłością dwojga utalentowanych potomków.
Festiwalowi towarzyszyły też inne ciekawe wydarzenia, m.in. Festiwal Szkół Filmowych (Filmschulfestival), podczas którego studenci 13 akademii filmowych mogli zaprezentować swoje własne przedsięwzięcia z zakresu kinematografii. Ponadto, każdego roku program wzbogaca retrospektywa. Bohaterem przeglądu twórczości filmowej podczas tegorocznego festiwalu był izraelski reżyser Avi Mograbi. W Muzeum Filmowym widzowie mogli zapoznać się z pięcioma obrazami filmowca, który znany jest także ze swojego zaangażowania na rzecz pokoju na Środkowym Wschodzie oraz eksperymentalnego wkładu do języka kina.
Cztery polskie dokumenty na festiwalu
Wyróżnienie w głównym konkursie DOK.international przyznano Agnieszce Zwiefce za film „Królowa ciszy" (The Queen of Silence). Jak podało w swoim uzasadnieniu jury, to „wnikliwy film o marzeniach i rzeczywistości, który umiejętnie łączy muzykę, taniec i sceny z codziennego życia społeczności romskiej". Dokument przedstawia historię 10-letniej mieszkanki nielegalnego koczowiska Romów we Wrocławiu. Denisa nie słyszy, nie mówi, ale potrafi wczuć się w rytm i uwielbia tańczyć do muzyki z filmów Bollywood. Kiedy nie musi żebrać na ulicach miasta, wyobraża sobie, że jest jedną z bohaterek połyskującego świata indyjskiej kinematografii. Niełatwo jej porozumiewać się z rówieśnikami, ale potrafi ich zachęcić do wspólnych zabaw i tańców. Notabene, dziewczynka sama tworzy choreografię do podwórkowych swawoli. Film pokazuje dzieciństwo Denisy upływające pod znakiem ubóstwa i wykluczenia Cyganów, którzy w filmie są bohaterami bollywódzkiego spektaklu mieniącego się kolorami i świecidełkami. Taki barwny obraz można jednak zobaczyć tylko na ekranie. Na co dzień obecność Romów w sąsiedztwie wrocławskiego blokowiska stanowi trudną sprawę, którą wszyscy od lat zamiatają pod dywan tak, jak w jednej ze scen czyni to Denisa, wmiatając śmieci pod linoleum.
Wśród finalistów znalazł się też dokument pt. „Połowa miasteczka" (Die Hälfte der Stadt) w reżyserii Pawła Siczka opowiadający historię żydowskiego fotografa i społecznika Chaima Bermana, który w swojej ojczyźnie, polskich Kozienicach, angażuje się na rzecz wzajemnego zrozumienia Polaków, Niemców i Żydów aż do wybuchu II wojny światowej. Utrwala w kadrze portrety mieszkańców wielokulturowego miasteczka. Film umiejętnie splata jednostkowe losy bohatera z przedwojenną historią Kozienic. Reżyser, łącząc tradycyjną technikę filmową z animacją stylizowaną na prace Marca Chagalla, snuje opowieść o przedwojennym świecie, który zmienił się nieodwracalnie. Produkcję nominowano do nagrody głównej.
Dokument „15 stron świata" (15 Corners of the World) pokazano w ramach sekcji DOK.panorama, prezentującej filmy o różnych formach narracji. Reżyserka Zuzanna Solakiewicz ukazuje działalność 83-letniego inżyniera Eugeniusza Rudnika, który za pomocą pary nożyczek i taśmy magnetofonowej odkrywa wartość urwanych sygnałów dźwiękowych lub wygenerowanych tonów w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia w Warszawie. Rudnik jest pionierem techniki analogowej i jednym z pierwszych realizatorów muzyki elektroakustycznej w Polsce. Miksując dźwięki na swojej konsoli, pokazuje, jak „oswoić, ocieplić i uczłowieczyć elektronikę". Film jest próbą interpretacji świata muzyki, w którym to dźwięk wyznacza ścieżkę ruchomym obrazom.