Zbrodnia w kraju bez dyktatury

Intrygująco pokazana Hiszpania po śmierci Franco w kryminale „Stare grzechy mają długie cienie". Od piątku na ekranach.

Publikacja: 21.12.2015 17:13

Zbrodnia w kraju bez dyktatury

Foto: YouTube

Dziesięć hiszpańskich nagród Goya i Srebrna Muszla na festiwalu w San Sebastian to dowód, że Hiszpanie zakochali się w tym filmie. I rzeczywiście, wciąga i niepokoi.

Alberto Rodriguez zrealizował kryminał, wykorzystując znane temu gatunkowi schematy. W miasteczku na południu Hiszpanii zjawiają się dwaj detektywi z Madrytu, żeby rozwikłać zagadkę zniknięcia dwóch nastoletnich sióstr.

Niedługo po ich przyjeździe okazuje się, że dziewczyny zostały zamordowane. Przed śmiercią były gwałcone i torturowane. Co więcej, to nie pierwszy taki przypadek w okolicy, podobny los spotkał wcześniej kilka innych młodych kobiet.

W tym filmie ważne jest też tło. A więc Hiszpania z początku lat 80. poprzedniego wieku. Zrzucająca z siebie piętno dyktatury Franco, ale pełna jeszcze dawnych demonów, lęków, przesądów. I układów, w których życie człowieka nie jest wielką wartością.

Dwaj detektywi pochodzą z różnych światów. Starszy ma mroczne tajemnice z dawnych lat. Ktoś pamięta: to dawny agent służby bezpieczeństwa, którego sumienie obciąża niejedno ludzkie życie.

Młodszy patrzy w przyszłość, jest już funkcjonariuszem nowych czasów. Ale to policjant z frankistowską przeszłością okazuje się znacznie bardziej skuteczny. I potrafi czerpać z życia pełnymi garściami.

W miasteczku ciągle żywy jest dawny stosunek do świata: nieliczenie się z kobietami, bezkarność i skorumpowanie ludzi władzy. „Ten kraj nie jest demokratyczny. Nie możesz krytykować generała i oczekiwać, że poklepią cię po plecach" – mówi jeden z bohaterów, choć Franco nie żyje od kilku lat. Ślady dyktatury trudno wykorzenić ze społecznej świadomości.

Jest tu również nastrój hiszpańskiej prowincji. „Czy Carmen i Estrella chciały wyjechać z miasta?" – pytają detektywi ich koleżanek. „A kto nie chce – odpowiadają one zgodnie. – Wszędzie jest lepiej niż tutaj".

Klimat podkreślają znakomite zdjęcia Alexa Catalana. Z mgłami snującymi się nad bagniskiem, deszczem, szarością. I cieniami starych grzechów, które wciąż ludzi przytłaczają.

Co jest u Rodrigueza najsłabsze? Rozwiązanie kryminalnej zagadki. Ale przecież intrygujące norweskie kino noir zdążyło nas przyzwyczaić, że wcale nie wyniki śledztwa bywają najważniejsze.

Dziesięć hiszpańskich nagród Goya i Srebrna Muszla na festiwalu w San Sebastian to dowód, że Hiszpanie zakochali się w tym filmie. I rzeczywiście, wciąga i niepokoi.

Alberto Rodriguez zrealizował kryminał, wykorzystując znane temu gatunkowi schematy. W miasteczku na południu Hiszpanii zjawiają się dwaj detektywi z Madrytu, żeby rozwikłać zagadkę zniknięcia dwóch nastoletnich sióstr.

Pozostało 83% artykułu
Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu