Kino pełne żab i kijanek

Zwycięskie filmy festiwalu operatorów pokazane zostaną od piątku do niedzieli w warszawskim kinie Atlantic.

Publikacja: 07.12.2011 13:03

„W ciemności” ze zdjęciami Jolanty Dylewskiej – Złota Żaba w Konkursie Głównym

„W ciemności” ze zdjęciami Jolanty Dylewskiej – Złota Żaba w Konkursie Głównym

Foto: kino świat

To jedyna, poza organizowaną w Los Angeles, retrospektywa Plus Camerimage.  Szansa na spotkanie m.in. z Jolantą Dylewską, autorką zdjęć do filmu Agnieszki Holland.

Sztuka niemal niemożliwa udała się Arturowi Wolskiemu z kina Atlantic. Obrazy użyczone jedynie na  XIX Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych, który od dwóch lat odbywa się w Bydgoszczy, trafią także do Warszawy.

Gra przed Oscarami

Przedpremierowo  wyświetlone zostanie „W ciemności" Agnieszki Holland – polski kandydat do oscarowych nominacji, z nagrodzonymi najważniejszym trofeum – Złotą Żabą – zdjęciami Jolanty Dylewskiej.

Przeniesioną na ekran historię Leopolda Sochy, Polaka ze Lwowa, który przez ponad rok pomagał ukrywającej się w kanałach grupie uciekinierów z getta,  najpierw za pieniądze, a potem w ludzkim odruchu, doceniło międzynarodowe jury, któremu przewodził światowej klasy reżyser Roger Donaldson.

Takie wyróżnienie jest dla produkcji Holland znakomitą reklamą przed zbliżającym się ogłoszeniem nominacji Amerykańskiej Akademii Filmowej w wyjątkowo obleganej kategorii Film Nieanglojęzyczny.

– Pod względem formy to film zrobiony  w sposób, w jaki nie fotografuje się w Stanach – podkreśla Piotr Wojtowicz, ubiegłoroczny laureat Złotej Żaby za zdjęcia do „Różyczki" Jana Kidawy-Błońskiego.

Za oceanem nawet w przypadku artystów, którzy mają ambicję  realizowania oryginalnych zdjęć, ostateczna wizja jest podporządkowana decyzjom producenta.

– W „In Darkness" mamy komunikat często bardzo surowy, sprowadzający obraz do pozornie prostej, ale jednocześnie ogromnie wypracowanej  konstrukcji. Realizacja tych zdjęć była także wyzwaniem technologicznym. Mimo ciemności musimy przecież widzieć – podkreśla  Wojtowicz.

Jego zdaniem, w obrazach tworzonych w ciasnocie i półmroku kanałów, Dylewskiej udaje się zamknąć dojmujące uczucia: lęk, zagrożenie, uwięzienie.

Pracującego od wielu lat w Hollywood Andrzeja Bartkowiaka (w kinach jest teraz „Anatomia strachu" Joela Schumachera z jego zdjęciami)  werdykt głównego jury nie dziwi.

– Nie ma dobrych zdjęć bez treści.  Jury nagrodziło głęboki, ważny przekaz poruszająco  opowiedziany obrazem –  mówi.

Okiem operatora

Dwie Złote Żaby otrzymała  na Camerimage „Sala samobójców" Jana Komasy: w Konkursie Filmów Polskich i Debiutów Operatorskich. – Radosław Ładczuk ma piękny styl, jest konsekwentny w budowaniu autorskiego przekazu, ale nie osiągnąłby  takiego efektu, gdyby nie technologia. Potrafił ją dobrze wykorzystać – uważa Bartkowiak.

Laureatami Złotych Żab 2011 zostały również dwa polskie dokumenty: „Lekarze" Tomasza Wolskiego i „Paparazzi" Piotra Bernasia. A wyróżnienie otrzymała „Argentyńska lekcja" Wojciecha Staronia.

Wolski? dostał pozwolenie kręcenia w pomieszczeniach szpitalnych zazwyczaj zamkniętych przed ludzkim wzrokiem. Bernaś obserwował życie polskiego paparazzo. Staroń zaś pokazał argentyńskie realia z perspektywy dziecka, swojego syna.

W ramach pofestiwalowego przeglądu w Atlanticu zobaczymy także: nagrodzone Srebrną Żabą w konkursie głównym irańskie „Rozstanie", wyróżnione w Konkursie Dokumentalnych Filmów Długometrażowych oraz kanadyjskie „Blinding" i najlepszy debiut reżyserski – austriacki „Breathing".

Będzie też prezentacja laureatów nagród studenckich, czyli Kijanek: Złotej – „Finale" (Węgry),  Srebrnej – „Ludzie normalni" (Polska) oraz m.in. najlepszy wideoklip  Manchester Orchestra „Simple math"i najlepsze zdjęcia w wideoklipie Du „So hot".

* Plus Camerimage Winners' Show, Atlantic, ul. Chmielna 33, tel. 827 08 94, 9 – 11.12, bilety 10 – 28 zł, www.kinoatlantic.pl

To jedyna, poza organizowaną w Los Angeles, retrospektywa Plus Camerimage.  Szansa na spotkanie m.in. z Jolantą Dylewską, autorką zdjęć do filmu Agnieszki Holland.

Sztuka niemal niemożliwa udała się Arturowi Wolskiemu z kina Atlantic. Obrazy użyczone jedynie na  XIX Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych, który od dwóch lat odbywa się w Bydgoszczy, trafią także do Warszawy.

Pozostało 88% artykułu
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko