Polskie firmy wykorzystują nowe narzędzia ekspansji zagranicznej

Jakie są eksportowe atuty polskich przedsiębiorstw, gdzie jest jeszcze potencjał do wzrostu, zastanawiali się uczestnicy debaty „Polski eksport: jak wykorzystać nowe szanse" podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Publikacja: 21.09.2021 22:36

Polskie firmy wykorzystują nowe narzędzia ekspansji zagranicznej

Uczestnicy debaty (od lewej): Ignacy Morawski (SpotData), Krzysztof Domarecki (Grupa Selena), Łukasz Greinke (Zarząd Morskiego Portu Gdańsk), Michał Polański (PARP), Mourad Taoufiki (Amazon.pl) i Janusz Władyczak (KUKE).

Foto: Rafał Klimkiewicz

Partner relacji: Amazon.pl

Punktem wyjścia do dyskusji był raport „30 lat polskiego eksportu" przygotowany przez KUKE wspólnie z ośrodkiem analitycznym SpotData. Autorzy przeanalizowali sytuację kilkudziesięciu grup towarowych. Jak więc zmieniła się sytuacja polskiego eksportu?

Przykładowo w 1992 r. miał on wartość 13,2 mld dol. Dziś takie przychody ze sprzedaży zagranicznej firmy w kraju uzyskują w ciągu zaledwie... dwóch tygodni. Jak mówili eksperci, te zmiany były możliwe m.in. dzięki wejściu do UE oraz dzięki przedsiębiorczości Polaków. – Nasz kraj bardzo dobrze odrobił lekcje. Na tle państw regionu nasze firmy bardzo dobrze odnalazły się w nowej sytuacji. Co więcej, mamy kolejne ambicje. 2021 r. będzie kolejnym rekordowym, w którym eksport wydaje się, że wzrośnie w tempie dwucyfrowym – powiedział Janusz Władyczak, prezes KUKE.

Jak wskazał Ignacy Morawski, założyciel, szef, dyrektor działu raportów i analiz w SpotData, w największym skrócie lata 90. oznaczały odejście od gospodarki surowcowej. I dekada XXI w. to rozwój gospodarki motoryzacyjnej i maszynowej. W latach 2010–2020 rósł udział towarów półprzetworzonych, np. części samochodowych.

– To symbolizuje zmianę, która zaszła w ostatniej dekadzie. Zajęliśmy nieco inne miejsce w łańcuchu dostaw, produkując towary półprzetworzone. Staliśmy się m.in. atrakcyjnym partnerem dla firm zachodnich, które szukały oszczędności po kryzysie. Ta zmiana to szansa na rozwój polskich firm – mówił ekspert.

Janusz Władyczak odniósł się także do struktury polskiego eksportu, zwracając uwagę, że choć ok. 60 proc. obrotów wytwarzają tu firmy córki zagranicznych koncernów, to są to podmioty zarejestrowane i płacące podatki w Polsce oraz tworzące tutaj miejsca pracy.

O możliwościach wychodzenia za granicę polskich firm z segmentu MŚP mówił Mourad Taoufiki, dyrektor generalny Amazon.pl. Przypomniał, że jego firma – obok sprzedaży detalicznej – jest platformą dla sprzedaży zagranicznej polskich przedsiębiorstw. Jej wartość w 2020 r. przekroczyła 500 mln euro. – W 2020 r. za naszym pośrednictwem globalną sprzedaż prowadziło 2,5 tys. polskich MŚP. W przypadku ponad 500 z nich sprzedaż przekroczyła 100 tys. euro, a dla ponad 50 było to ponad 1 mln euro. Małe i średnie firmy sprzedają za granicę za naszym pośrednictwem ponad 30 produktów na minutę. To pokazuje możliwości, jakie oferujemy – powiedział Mourad Taoufiki.

Wskazał także na potencjał wzrostu. Obecnie zaledwie 4 proc. polskich MŚP prowadzi sprzedaż online za granicę, podczas gdy średnia w UE to 7 proc. Z kolei w 2022 r. 17 proc. transakcji online będzie miało charakter ponadgraniczny. – Zatem e-handel transgraniczny będzie rósł i jest to szansa dla polskich MŚP – zauważył szef Amazona w Polsce.

Podkreślił, że Amazon od dawna oferuje narzędzia dla polskich przedsiębiorców. – Z ich pomocą proces eksportu jest bardzo prosty, szczególnie w UE. Po pierwsze, mała lub średnia firma, która otworzy konto na Amazon.pl, może zaoferować tam swój asortyment. Co ważne, wszystkie produkty są natychmiast widoczne i dostępne dla milionów konsumentów w innych państwach i nie trzeba tego robić osobno dla każdego kraju. Po drugie, mamy program Fulfillment by Amazon. W jego ramach zajmujemy się logistyką, przechowujemy produkty w naszych centrach, zajmujemy się pakowaniem i wysyłką produktu oraz obsługą klienta w imieniu polskich firm. Obsługujemy też cały proces zwrotu towarów. Firmy mogą się więc skupić na swojej działalności i sprzedaży za granicę i nie muszą się martwić o te wszystkie sprawy, które są zawsze dużą przeszkodą w eksporcie. Po trzecie, od kwietnia oferujemy także ochronę własności intelektualnej właścicieli polskich marek. Mamy narzędzia, które pozwalają uniknąć naruszeń w tym obszarze – wymieniał Mourad Taoufiki.

– To jest nasza oferta dla MŚP, które z nami współpracują. Z dużym optymizmem patrzymy na wzrost polskich spółek i rozwój handlu za naszym pośrednictwem – podsumował Mourad Taoufiki.

Partner relacji: Amazon.pl

Punktem wyjścia do dyskusji był raport „30 lat polskiego eksportu" przygotowany przez KUKE wspólnie z ośrodkiem analitycznym SpotData. Autorzy przeanalizowali sytuację kilkudziesięciu grup towarowych. Jak więc zmieniła się sytuacja polskiego eksportu?

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Europejski Kongres Gospodarczy
Ultre 4 Cargo. Oto nowy, polski samochód elektryczny
Europejski Kongres Gospodarczy
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne
Europejski Kongres Gospodarczy
Inwestorzy zagraniczni pod presją
Europejski Kongres Gospodarczy
Jako globalny bank pozwalamy rozpoznać lokalne potrzeby
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Europejski Kongres Gospodarczy
Inwestycje wodorowe to nie sprint, a maraton
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne