Korporacje coraz mocniej poszukują innowacji, a startupy możliwości rozwinięcia skrzydeł. Duże i małe firmy – zamiast ze sobą rywalizować – mogą więc kooperować z wzajemnym pożytkiem. Szukanie platformy współpracy między jednymi i drugimi to jeden z elementów rządowej strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju. Temat współpracy rekinów z młodymi wilkami będzie też jedną z myśli przewodnich European Start-up Days, wydarzenia towarzyszącego Europejskiemu Kongresowi Gospodarczemu.
100 innowacji z Polski
W ramach European Start-up Days odbędzie się konkurs Start-up Challenge, który będzie okazją do prezentacji 100 rodzimych innowacji. Zobaczyć będzie można m.in. projekt edukacyjnej aplikacji dla dzieci chorych na cukrzycę, słuchawki VR z funkcją odczuwania zapachów, bezwodną myjnię samochodową, inteligentny kosz na śmieci, a także koncept interaktywnej podłogi, personalizowanego suplementu diety czy platformy społecznościowej dla tzw. influencerów.
Część startupów, które zaprezentują się w Katowicach, może znaleźć wsparcie silniejszego partnera, który pomoże rozwinąć koncept i umożliwi ekspansję.
Jak pokazują badania UPC Biznes, 80 proc. rodzimych startupów chętnie przyjęłoby ofertę współpracy z silniejszym partnerem zagranicznym. Młodzi przedsiębiorcy najchętniej widzieliby włączenie swojego produktu lub usługi do oferty korporacji (42 proc.), wspólną pracę nad rozwojem projektu (38 proc.), a także promocyjne wsparcie większego partnera (35 proc.).
Transakcja wiązana
O tym, że wspieranie młodych, innowacyjnych firm to nie moda, ale konieczność, bez której budowanie silnej, nowoczesnej, konkurencyjnej i przede wszystkim innowacyjnej gospodarki jest niemożliwe, przekonuje Dominika Bettman, prezes ds. finansowych w Siemens Polska.