Reklama

Firmy zagraniczne bez limitu w spółkach j.v. w Chinach

Chiny zapowiedziały zniesienie limitu własności firm zagranicznych w samochodowych spółkach j.v. z miejscowymi partnerami. To zasadniczy zwrot w polityce tego kraju

Publikacja: 17.04.2018 19:13

Firmy zagraniczne bez limitu w spółkach j.v. w Chinach

Foto: Bloomberg

W 2018 r. Chiny zniosą ograniczenia dla firm zagranicznych we własności firm produkujących pojazdy elektryczne i hybrydowe plug-in, w 2020 r. dla producentów pojazdów dostawczych, a w 2022 r. da całego rynku samochodowego - ogłosiła Krajowa Komisja Rozwoju i Reform NDRC, centralny urząd planowania.

Decyzja oznacza kolejny zwrot w tygodniu pełnym wydarzeń w chińskim handlu. 17 kwietnia Pekin nałożył dodatkowe cło 179 proc. na sorgo ze Stanów w reakcji na zakaz dzień wcześniej sprzedawania przez amerykańskie firmy podzespołów producentowi telefonów ZTE. Oznacza też wycofanie decyzji z 1994 r. o ograniczeniu zagranicznych udziałów w spółkach samochodowych do 50 proc. Taki limit miał ułatwić chińskim producentom rywalizację z bardziej zaawansowanymi technicznie konkurentami.

Zdaniem analityków, głównymi beneficjentami, przynajmniej w krótkim czasie, będą producenci pojazdów na nową energię, np. Tesla, która chce uruchomić własny zakład w Szanghaju. Jej szef Elon Musk powiedział w marcu, że ostre chińskie przepisy dla firm zagranicznych nie dają takich samych warunków konkurowania firmom miejscowym i zagranicznym na szybko rosnącym rynku ekologicznych pojazdów.

Swobodniejsze przepisy zwiększą zapewne presję na miejscowych producentów, np. BYD, którzy będą musieli poczekać na bezpośrednie korzyści i mogą więcej stracić niż zyskać na rezygnacji ze spółek j.v. - uważa James Chao z IHS Markit dla Azji-Pacyfiku.

- Firmy zagraniczne mogą już jechać na jednym wózku w Chinach - stwierdził i zauważył, że struktura spółek j.v. tak juz okrzepła, że wielu może nie chcieć zmieniać jej. - Zwiększanie udziału rynkowego może przyczyniać się do wzrostu zysków, ale firmy te mogą być już zbyt zależne do chińskich partnerów, aby z nimi zrywać - dodał.

Reklama
Reklama

Jeden z szefów GM powiedział kilka dni temu, ze nawet bez ograniczeń własności koncern nie rozstanie się z SAIC, a co więcej, działając samodzielnie nie miałby takiego sukcesu w Chinach. Nissan ogłosił, że będzie "monitorować rozwój konkretnych działań politycznych i odpowiednio dostosuje się". Honda stwierdziła, że silne partnerstwa pozwoliły jej rozwinąć się w Chinach. - Na razie nie mamy w planach zmiany naszych układów kapitałowych - powiedział jej rzecznik.

Urząd planowania NDRC zapowiedział ponadto zniesienie w bieżącym roku ograniczeń dla podmiotów zagranicznych w prawach własności firm w sektorach stoczniowym i lotniczym.

Decyzje dotyczące motoryzacji ogłoszono w kilka dni po wystawieniu prezydenta Xi Jinpinga, który zapowiedział zniesienie możliwie jak najszybciej limitów własności. Chiny podały, że złagodzenie tych przepisów nie ma związku ze sporem handlowym z USA, bo kraj chce pokazać, że jest otwarty na biznes.

Ekonomia
Polscy liderzy w Davos w czasie Światowego Forum Ekonomicznego
Ekonomia
Od danych do decyzji, czyli transformacja i AI w biznesie
Gospodarka
Czesi zaskoczeni sukcesem Polski. Ekspert o współpracy: Strategiczna konieczność
Ekonomia
Nowe trendy w elektryfikacji floty
Ekonomia
Czas ratyfikować Zrewidowaną Europejską Kartę Społeczną
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama