– Zapotrzebowanie na roślinne produkty rośnie zarówno w Polsce, jak i globalnie. Mimo że utożsamiamy je głównie z osobami na diecie wegetariańskiej i wegańskiej, to aż 90 proc. sprzedaży jest generowana przez osoby niebędące na żadnej z tych diet – mówi Patrycja Homa, dyrektor ProVeg Polska. – Stąd widzimy w Polsce znaczny rozwój produktów roślinnych, jednak daleko nam jeszcze do krajów zachodnich, dlatego wciąż jest tu miejsce na tego typu produkty – dodaje.
– Wegetarianizm z niszy stał się silnym trendem o ogromnym znaczeniu dla rynku spożywczego i gastronomicznego. Wpływ jedzenia na zdrowie oraz względy etyczne spowodowały, że Polacy zaczęli interesować się tym, jak dany produkt został wytworzony, a w przypadku dań z restauracji – z jakich składników go przygotowano – mówi Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Pyszne.pl, największego serwisu do przyjmowania online zamówień na posiłki.
Sieci handlowe wprowadzają także marki własne mięsnych alternatyw, np. od niedawna są dostępne kiełbaski sojowe w Biedronce. Roślinne pasztety oferuje także Pekpol pod marką Dziarskie Jarskie i ZM Olewnik, a Silesia poza pasztetami wprowadziła także kiełbaski i plastry przypominające wędliny pod marką BeVege. Grupa Sokołów ma z kolei linię Z Gruntu Dobre – to bezmięsne pasty, pasztety, humusy oraz dania gotowe. Furorę robi też marka Dobra Kaloria, pod nią w marcu ruszyła produkcja burgerów i klopsów roślinnych, które mają nawet 25 proc. białka. Roślinne hot dogi to standard na stacjach benzynowych, taką ofertę rozwija też mocno sieć IKEA. Firma pracuje teraz nad kolejnymi produktami w wersji wegańskiej.
Według raportu firmy AT Kearney w 2040 r. konwencjonalne mięso będzie odpowiadać tylko za 40 proc. rynku mięsnego – 35 proc. zajmie to z hodowli laboratoryjnej, a 25 proc. – roślinne zamienniki. Ich udział już w 2025 r. ma wynosić 10 proc. W badaniu dla Pyszne.pl 13 proc. wskazało wegańskie hot dogi czy burgery jako najmodniejsze obecnie dania, więcej wybrało tylko wciąż popularne sushi.
Mleko też na nowo
Wartość jedynie rynku mleka roślinnego w Polsce jest szacowana na ponad 120 mln zł, a na świecie to już 16 mld dol. Tu także widać trend widoczny na rynku mięsnym, znane firmy mleczarskie wchodzą w odpowiedniki jak OSM Łowicz, który w tym roku wprowadził na rynek wegańskie plastry i smarowidła pod nazwą Bez Deka Mleka. Rozwija się także segment roślinnych jogurtów. Poza produktami firmy Alpro czy marki własnej Kaufland na rynku obecna jest linia PlantOn oraz Vegup Bio produkowana przez Jogurty Magda (nie tylko jogurty, ale też śmietana). Do tego rodzinna firma, od lat obecna na rynku produkcji nabiału, od 2017 r. zrezygnowała już z produkcji z kilkudziesięciu produktów z mleka krowiego i skupiła się wyłącznie na wysokiej jakości żywności na bazie mleczka kokosowego. Pracuje także nad nowymi produktami, oczywiście już w wersjach roślinnych.