Ponad 30 proc. uczestników badania przyznaje, że ryzyko to będzie miało jeszcze większe znaczenie dla zarządów w perspektywie dwóch najbliższych lat.
Incydentów związanych z kwestiami klimatycznymi obawia się niemal 83 proc. przedsiębiorstw. Obawa ta dotyczy przede wszystkim przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej, naftowej i gazowej oraz wydobywczej, ale również z sektora energetyki i mediów oraz IT czy FMCG. Coraz częściej na to ryzyko zwracają również uwagę instytucje finansowe. Ponad 26 proc. badanych członków zarządów twierdzi także, że w pełni rozumie wpływ swoich organizacji na zmiany klimatyczne, a spółki powinny ponosić za ten wpływ odpowiedzialność.
Badanie wykazało, że firmy zmieniają profil swojej działalności na bardziej przyjazny środowisku przede wszystkim pod wpływem wymogów regulacyjnych. Nie jest to zaskoczeniem, ponieważ w ostatnich latach w krajach unijnych znacząco zaostrzono przepisy dotyczące ochrony środowiska. Stosunkowo dużo firm, pytanych w naszej ankiecie o to, co ma największy wpływ na ich działalność związaną ze zmianami środowiskowymi, wskazało na zachęty podatkowe. Regulacje prawne i motywacje podatkowe to jednak czynniki zewnętrzne, na które przedsiębiorstwa wpływu nie mają. Natomiast drugą grupą czynników są te związane z działalnością operacyjną biznesu. Okazuje się, że istotną zachętą do proekologicznych działań przedsiębiorstw jest też zmiana zachowań konsumentów, którzy z roku na rok zwracają coraz większą uwagę na ekologię w podejmowaniu swoich decyzji zakupowych. Motywacją do troski o środowisko dla firm jest też ryzyko utraty reputacji i obawa przed zakłóceniem działalności gospodarczej. 40 proc. badanych wskazało, że właśnie prawdopodobieństwo zaszkodzenia ich marce doprowadziło do doboru partnerów łańcucha dostaw przez pryzmat kryteriów z zakresu ochrony środowiska i wdrożenia rozwiązań umożliwiających pozyskiwanie zielonej energii.