Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeznaczyła na inwestycje drogowe w województwie lubelskim ponad 10 mld zł. Natomiast w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubelszczyzny na lata 2007 – 2013 na inwestycje w infrastrukturę transportową przewidziano 283 mln euro. Z tej puli na nowe drogi ma być wydane 167,6 mln euro, a około 35 mln euro na modernizację torów; władze województwa podzieliły się bowiem przyznaną im dotacją na rozwój regionu ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe.
Pod koniec października zarząd województwa zadecydował o zmniejszeniu do 75 proc. poziomu dofinansowania inwestycji ze środków unijnych. Pozwoli to na rozdzielenie dotacji na większą liczbę inwestycji drogowych. Ponad 51 proc. dróg w regionie jest w złym stanie, a 36,4 proc. w niezadowalającym. Do natychmiastowego remontu kwalifikuje się prawie 1100 km dróg wojewódzkich. Dodatkowym problemem jest zbyt mała liczba mostów na Wiśle.
Przez województwo biegnie jeden z transeuropejskich szlaków transportowych wschód – zachód oraz korytarz uzupełniający TEN–T prowadzący z Warszawy do granicy z Białorusią i Ukrainą. Włodarze Lubelszczyzny zabiegają, by w sieci transeuropejskiej znalazła się droga ekspresowa nr 19 łącząca Lublin oraz Rzeszów i biegnąca dalej do granicy ze Słowacją. Pieniądze na jej budowę zostały zarezerwowane w rządowym programie „Infrastruktura i środowisko”. Ponad 183-km odcinek od Białegostoku przez Lublin, Rzeszów i Barwinek do granicy ma kosztować prawie miliard euro.
Na lata 2009 – 2011 Generalna Dyrekcja wstępnie planuje również budowę ekspresowej siedemnastki z Warszawy przez Lublin i Hrebenne do granicy. Ten 223-km odcinek znalazł się na liście projektów rezerwowych przewidzianych do realizacji przed Euro 2012. Jego budowa ma kosztować 1,34 mld euro. W województwie lubelskim trasa liczy ponad 101 km długości, a na jej budowę zostanie wydane 702 mln euro.
Na liście inwestycji rezerwowych znajduje się również ekspresowa dwunastka od Puław przez Piaski, Chełm, Dorohusk do granicy w kierunku na Kijów. Koszt budowy prawie 94-km odcinka jest szacowany na 488 mln euro.Na razie kończone są wcześniejsze inwestycje, m.in. budowa pierwszego etapu obwodnicy Hrebennego na drodze krajowej nr 17 i przebudowa 12-km odcinka drogi do Tomaszowa Lubelskiego. Koszt całej inwestycji to 80,7 mln zł. W pierwszym półroczu 2008 r. zakończy się budowa obwodnicy Puław i mostu na Wiśle za 393,6 mln zł. Do końca tego roku ma być sfinalizowana przebudowa prawie 100-km odcinka krajowej dwójki od Siedlec przez Białą Podlaską i Terespol do granicy (za 339,6 mln zł).