Ponad połowa w złym stanie

Inwestycje w autostrady, drogi krajowe i wojewódzkie na Lubelszczyźnie pochłoną do 2013 r. ponad 11 mld zł

Aktualizacja: 27.11.2007 01:37 Publikacja: 27.11.2007 01:33

Ponad połowa w złym stanie

Foto: Rzeczpospolita

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeznaczyła na inwestycje drogowe w województwie lubelskim ponad 10 mld zł. Natomiast w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubelszczyzny na lata 2007 – 2013 na inwestycje w infrastrukturę transportową przewidziano 283 mln euro. Z tej puli na nowe drogi ma być wydane 167,6 mln euro, a około 35 mln euro na modernizację torów; władze województwa podzieliły się bowiem przyznaną im dotacją na rozwój regionu ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe.

Pod koniec października zarząd województwa zadecydował o zmniejszeniu do 75 proc. poziomu dofinansowania inwestycji ze środków unijnych. Pozwoli to na rozdzielenie dotacji na większą liczbę inwestycji drogowych. Ponad 51 proc. dróg w regionie jest w złym stanie, a 36,4 proc. w niezadowalającym. Do natychmiastowego remontu kwalifikuje się prawie 1100 km dróg wojewódzkich. Dodatkowym problemem jest zbyt mała liczba mostów na Wiśle.

Przez województwo biegnie jeden z transeuropejskich szlaków transportowych wschód – zachód oraz korytarz uzupełniający TEN–T prowadzący z Warszawy do granicy z Białorusią i Ukrainą. Włodarze Lubelszczyzny zabiegają, by w sieci transeuropejskiej znalazła się droga ekspresowa nr 19 łącząca Lublin oraz Rzeszów i biegnąca dalej do granicy ze Słowacją. Pieniądze na jej budowę zostały zarezerwowane w rządowym programie „Infrastruktura i środowisko”. Ponad 183-km odcinek od Białegostoku przez Lublin, Rzeszów i Barwinek do granicy ma kosztować prawie miliard euro.

Na lata 2009 – 2011 Generalna Dyrekcja wstępnie planuje również budowę ekspresowej siedemnastki z Warszawy przez Lublin i Hrebenne do granicy. Ten 223-km odcinek znalazł się na liście projektów rezerwowych przewidzianych do realizacji przed Euro 2012. Jego budowa ma kosztować 1,34 mld euro. W województwie lubelskim trasa liczy ponad 101 km długości, a na jej budowę zostanie wydane 702 mln euro.

Na liście inwestycji rezerwowych znajduje się również ekspresowa dwunastka od Puław przez Piaski, Chełm, Dorohusk do granicy w kierunku na Kijów. Koszt budowy prawie 94-km odcinka jest szacowany na 488 mln euro.Na razie kończone są wcześniejsze inwestycje, m.in. budowa pierwszego etapu obwodnicy Hrebennego na drodze krajowej nr 17 i przebudowa 12-km odcinka drogi do Tomaszowa Lubelskiego. Koszt całej inwestycji to 80,7 mln zł. W pierwszym półroczu 2008 r. zakończy się budowa obwodnicy Puław i mostu na Wiśle za 393,6 mln zł. Do końca tego roku ma być sfinalizowana przebudowa prawie 100-km odcinka krajowej dwójki od Siedlec przez Białą Podlaską i Terespol do granicy (za 339,6 mln zł).

W planach jest również budowa kolejnych obwodnic. Ze środków przewidzianych w programie „Rozwój Polski Wschodniej” drogowcy sfinansują drogi obwodowe Frampola, Gorajca i Hrubieszowa. Wszystkie trzy inwestycje pochłoną w sumie 305 mln zł. W ramach programu budowy 58 obwodnic przewidywana jest budowa obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego za 131 mln zł oraz Kraśnika za 75,5 mln zł. Obie inwestycje mają być realizowane w latach 2009 – 2010.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeznaczyła na inwestycje drogowe w województwie lubelskim ponad 10 mld zł. Natomiast w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubelszczyzny na lata 2007 – 2013 na inwestycje w infrastrukturę transportową przewidziano 283 mln euro. Z tej puli na nowe drogi ma być wydane 167,6 mln euro, a około 35 mln euro na modernizację torów; władze województwa podzieliły się bowiem przyznaną im dotacją na rozwój regionu ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe.

Pozostało 84% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy