Piłka warta miliardy

Kupowane mecze i chuligani na widowni nie odstraszają inwestorów. Liczą, że na futbolu będzie można zarobić

Aktualizacja: 28.04.2008 13:00 Publikacja: 28.04.2008 03:41

Piłka warta miliardy

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Do 2015 r. wartość polskiego rynku piłki nożnej może wynieść nawet 5 miliardów złotych rocznie – uważa Wojciech Kostrzewa, prezes grupy ITI, właściciela warszawskiej Legii. To mniej więcej tyle, ile kosztowałoby wybudowanie w Polsce 250 km autostrad. Na razie jest dużo skromniej.

– Gdyby przyjąć, że drużyna piłkarska jest warta tyle, ile jej dwuletni budżet, to rynek pierwszoligowy jest dziś wart ok. 500 mln zł. Do 2012 – 2015 roku powinien jednak wzrosnąć od 5 do 10 razy – mówi Kostrzewa. – Jeśli przyjąć przychody klubów jako podstawę do wyliczenia, to jest to prawdopodobne – uważa Jacek Wiśniewski, główny ekonomista Raiffeisen Banku. Ale do prognoz podchodzi ostrożnie. – Inna sprawa to wartość firmy, która nie przynosi zysków – dodaje. A klubów, które przynoszą zyski w Polsce, po prostu nie ma. Te najmocniejsze finansowo co roku walczą o to, aby zrównoważyć budżet.

– Korona Kielce nigdy nie przynosiła i nie przynosi zysku. Gdyby nie główny sponsor, nie miałaby szans na funkcjonowanie w ekstraklasie. Jeśli nawet kiedykolwiek zyski te by się pojawiły, to nie w przewidywalnej perspektywie czasu – przyznaje Maciej Topolski, rzecznik grupy Kolporter, współwłaściciela Korony Kielce. Kolporter w ciągu sześciu lat zainwestował w klub 40 mln zł. Wystarczyło na awans z III do I ligi. Na medal mistrzostw Polski i walkę w europejskich pucharach okazało się to zbyt mało. Podejrzenia o korupcję spowodowały, że inwestor postanowił jednak wycofać się z klubu.

Nie wiadomo, ile dokładnie zainwestowały w Wisłę i Legię grupy Telefonika Kable i ITI. Ale oba najmocniejsze polskie kluby nie tylko żadnego zysku właścicielom nie przyniosły, ale na dodatek okazują się workiem bez dna. Legia w ciągu czterech lat zadłużyła się w ITI na 75 mln zł. Nieoficjalne zadłużenie Wisły wobec Telefoniki przekracza 100 mln zł. – Ekstraklasa funkcjonuje wyłącznie dlatego, że firmy traktują futbol jako sposób na promocję marki, a nie na osiąganie zysków – mówi Topolski.

4 mln euro - Łukasz Fabiański z Legii Warszawa do Arsenalu Londyn, 2007

3,3 mln euro - Jakub Błaszczykowski z Wisły Kraków do Borussii Dortmund, 2007

3 mln euro - Maciej Żurawski z Wisły Kraków do Celticu Glasgow, 2005

2,9 mln euro - Dawid Janczyk z Legii Warszawa do CSKA Moskwa, 2007

2,5 mln euro - Radosław Matusiak z GKS Bełchatów do Palermo, 2007

2,3 mln euro - Emmanuel Olisadebe z Polonii Warszawa do Panathinaikosu Ateny, 2001

Do 2015 r. wartość polskiego rynku piłki nożnej może wynieść nawet 5 miliardów złotych rocznie – uważa Wojciech Kostrzewa, prezes grupy ITI, właściciela warszawskiej Legii. To mniej więcej tyle, ile kosztowałoby wybudowanie w Polsce 250 km autostrad. Na razie jest dużo skromniej.

– Gdyby przyjąć, że drużyna piłkarska jest warta tyle, ile jej dwuletni budżet, to rynek pierwszoligowy jest dziś wart ok. 500 mln zł. Do 2012 – 2015 roku powinien jednak wzrosnąć od 5 do 10 razy – mówi Kostrzewa. – Jeśli przyjąć przychody klubów jako podstawę do wyliczenia, to jest to prawdopodobne – uważa Jacek Wiśniewski, główny ekonomista Raiffeisen Banku. Ale do prognoz podchodzi ostrożnie. – Inna sprawa to wartość firmy, która nie przynosi zysków – dodaje. A klubów, które przynoszą zyski w Polsce, po prostu nie ma. Te najmocniejsze finansowo co roku walczą o to, aby zrównoważyć budżet.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy