Aż trudno uwierzyć, że tegoroczne Expo zwiedziło mniej gości, niż zakładali organizatorzy – zamiast oczekiwanych 7 milionów zjawiło się niecałe 5,5.
Trudno uwierzyć, codziennie bowiem tereny wystawy oblegane były przez tłumy zwiedzających. Szczególny pod tym względem był ostatni weekend. Poruszanie się alejkami między pawilonami odbywało się jak w godzinach szczytu na zakorkowanych ulicach. A kolejki wiły się nawet przed pawilonami niecieszącymi się wcześniej zbyt dużą popularnością. Żeby zwiedzić najbardziej oblegane prezentacje Niemiec czy Japonii, trzeba było czekać nawet trzy godziny. Czas oczekiwania na zwiedzanie polskiego pawilonu to około 45 minut.
– Nasz pawilon wyrobił sobie przez trzy miesiące trwania wystawy dobrą markę. Wszyscy, którzy tu byli, polecali go swoim znajomym. Bardzo do gustu przypadł komisarzowi Niemiec, który przyprowadzał do nas wszystkich znamienitych gości z tego kraju, szczególnie architektów i designerów, żeby mogli obejrzeć nasze rozwiązania – opowiada komisarz generalny sekcji polskiej na Expo 2008 Maciej Pawlicki.
Komisarz Niemiec nie był w swoich odczuciach odosobniony. Zajęliśmy bowiem trzecie miejsce w kategorii najatrakcyjniejszy pawilon na Expo 2008 (wśród najliczniejszej grupy pawilonów o powierzchni między 500 a 750 mkw.). To pierwsza taka nagroda w historii naszego uczestnictwa w wystawach Expo. Wyprzedziły nas Zjednoczone Emiraty Arabskie i Dania. W sumie liczba wystawców sięgnęła 103. Pod uwagę brano koncepcję architektoniczną oraz prezentacje wewnątrz pawilonu. Jego projektantami są Marcin Przygoda i Adrian Górecki z pracowni architektonicznej KIPP Projekt, a wykonawcą – Zakład Budowy i Dekoracji z Wrocławia.
Polskie stanowisko z zewnątrz przypominało solankową tężnię. Fasada była wykonana z gałązek dzikiej śliwy. Wnętrze nawiązywało natomiast do nowoczesnego jachtu, którego żagle tworzyły kapsuły kryjące kolejne prezentacje. Było to z jednej strony nawiązanie do tematu przewodniego wystawy „Woda a zrównoważony rozwój“, z drugiej zaś – promocja naszego kraju jako jednego z wiodących producentów nowoczesnych, luksusowych jachtów.