Mimo zapowiadanych cięć budżetowych Ministerstwo Infrastruktury deklaruje, że na inwestycjach oszczędzać nie będzie. Tym bardziej że to inwestycje współfinansowane z unijnych pieniędzy mają podtrzymać naszą gospodarkę. Budowa 1 km autostrady daje ok. 100 nowych miejsc pracy. – Przy budowie 62 km odcinka autostrady A1 będzie pracować 4,5 tys. osób, z tego 1,3 tys. zatrudnionych bezpośrednio przez nas – mówi Marcin Gessing, rzecznik firmy Skanska.
W 2009 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce zacząć budowę ok. tysiąca kilometrów dróg. Najważniejsze rządowe inwestycje, które mają się rozpocząć jeszcze w tym roku, to m.in. trasa A4 na odcinku Szarów – Korczowa, A8, czyli autostradowa obwodnica Wrocławia czy autostrada A18 z Olszyny do Golnic.
[wyimek]66 przetargów na budowę dróg zamierza w tym roku ogłosić GDDKiA[/wyimek]
Dużo pracy będą miały także firmy prywatne. Gdańsk Transport Company zacznie prace na 62-km odcinku A1 z Grudziądza do Torunia, Autostrada Południe zaś na 180 km tej drogi ze Strykowa do Pyrzowic. Trwa także przetarg na 92 km trasy A2 ze Strykowa do Konotopy. Łącznie prywatni inwestorzy będą budować ok. 300 km dróg.
GDDKiA chce ogłosić w bieżącym roku w sumie 66 przetargów na wybór wykonawców. – Na prace przygotowawcze związane z inwestycjami, które rozpoczniemy w kolejnych latach, wydamy 405 mln zł – mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik Generalnej Dyrekcji. Program budowy dróg krajowych i autostrad, który ma być przez rząd realizowany w ciągu najbliższych lat, opiewa na ok. 120 mld zł. Większość pieniędzy będzie pochodzić z unijnych dotacji.