Rekord na drogach

Budowa dróg pochłonie w tym roku 30 mld zł – szacuje rząd. Prawie 4 mld zł kolej przeznaczy na inwestycje w tory. Wszyscy chcą zdążyć przed Euro 2012

Publikacja: 04.02.2009 01:34

Ranking największych projektów. W naszym zestawieniu zdecydowanie dominują projekty drogowe i infras

Ranking największych projektów. W naszym zestawieniu zdecydowanie dominują projekty drogowe i infrastrukturalne. Wydaje się, że ich realizacja jest niezagrożona, ponieważ rząd Donalda Tuska, mimo cięcia kosztów, zapowiada, że będą zrealizowane.

Foto: Rzeczpospolita

Mimo zapowiadanych cięć budżetowych Ministerstwo Infrastruktury deklaruje, że na inwestycjach oszczędzać nie będzie. Tym bardziej że to inwestycje współfinansowane z unijnych pieniędzy mają podtrzymać naszą gospodarkę. Budowa 1 km autostrady daje ok. 100 nowych miejsc pracy. – Przy budowie 62 km odcinka autostrady A1 będzie pracować 4,5 tys. osób, z tego 1,3 tys. zatrudnionych bezpośrednio przez nas – mówi Marcin Gessing, rzecznik firmy Skanska.

W 2009 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce zacząć budowę ok. tysiąca kilometrów dróg. Najważniejsze rządowe inwestycje, które mają się rozpocząć jeszcze w tym roku, to m.in. trasa A4 na odcinku Szarów – Korczowa, A8, czyli autostradowa obwodnica Wrocławia czy autostrada A18 z Olszyny do Golnic.

[wyimek]66 przetargów na budowę dróg zamierza w tym roku ogłosić GDDKiA[/wyimek]

Dużo pracy będą miały także firmy prywatne. Gdańsk Transport Company zacznie prace na 62-km odcinku A1 z Grudziądza do Torunia, Autostrada Południe zaś na 180 km tej drogi ze Strykowa do Pyrzowic. Trwa także przetarg na 92 km trasy A2 ze Strykowa do Konotopy. Łącznie prywatni inwestorzy będą budować ok. 300 km dróg.

GDDKiA chce ogłosić w bieżącym roku w sumie 66 przetargów na wybór wykonawców. – Na prace przygotowawcze związane z inwestycjami, które rozpoczniemy w kolejnych latach, wydamy 405 mln zł – mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik Generalnej Dyrekcji. Program budowy dróg krajowych i autostrad, który ma być przez rząd realizowany w ciągu najbliższych lat, opiewa na ok. 120 mld zł. Większość pieniędzy będzie pochodzić z unijnych dotacji.

Z dofinansowania z Brukseli pełnymi garściami będą korzystać także spółki PKP. Kolejarze dostaną z budżetu na budowę i modernizację torów 1,2 mld zł, ale aż 2,7 mld zł będzie pochodzić z dotacji UE. W sumie w ramach rządowego programu “Infrastruktura i środowisko” w ciągu kilku najbliższych lat kolej otrzyma ok. 6 mld euro unijnych dotacji. Jakim dokładnie budżetem będzie dysponować spółka PKP Polskie Linie kolejowe, ma się okazać w tym tygodniu. W zeszłym roku rząd wydał na modernizację polskich torów 3,1 mld zł, w tym roku kwota ta ma być o 800 mln zł wyższa.

W 2009 roku kolejarze planują m.in. modernizację 112-km fragmentu torów między Siedlcami a Terespolem za 270 mln euro. Remontowana będzie też część torów z Warszawy do Gdyni oraz z Warszawy do Terespola. Te inwestycje zakończą się przed Euro 2012 r. Jeszcze w tym roku planowane jest zakończenie prac modernizacyjnych na trasie z Łodzi do Warszawy.

W bieżącym roku będzie trwała rozbudowa metra w stolicy. Metro Warszawskie planuje wydać na inwestycje 70,6 mln zł. Większość tej kwoty pójdzie na spłatę dostaw pięciu sześciowagonowych pociągów zamówionych w rosyjskiej fabryce Metrowagonmasz (na razie do Warszawy dotarły trzy z nich). W tym roku ma ruszyć wielka inwestycja infrastrukturalna, przy której Metro Warszawskie jest inwestorem zastępczym. Chodzi o wycenioną na ponad 3 mld zł budowę siedmiu stacji drugiej linii metra pod dnem Wisły. W połowie lutego urzędnicy mają otworzyć oferty w przetargu w formule “projektuj i buduj”. Do połowy 2010 roku potrwają prace projektowe i uzyskiwanie pozwoleń budowlanych. Harmonogram zakłada, że budowa skończy się do 2014 r.

Mimo zapowiadanych cięć budżetowych Ministerstwo Infrastruktury deklaruje, że na inwestycjach oszczędzać nie będzie. Tym bardziej że to inwestycje współfinansowane z unijnych pieniędzy mają podtrzymać naszą gospodarkę. Budowa 1 km autostrady daje ok. 100 nowych miejsc pracy. – Przy budowie 62 km odcinka autostrady A1 będzie pracować 4,5 tys. osób, z tego 1,3 tys. zatrudnionych bezpośrednio przez nas – mówi Marcin Gessing, rzecznik firmy Skanska.

W 2009 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce zacząć budowę ok. tysiąca kilometrów dróg. Najważniejsze rządowe inwestycje, które mają się rozpocząć jeszcze w tym roku, to m.in. trasa A4 na odcinku Szarów – Korczowa, A8, czyli autostradowa obwodnica Wrocławia czy autostrada A18 z Olszyny do Golnic.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy