Wolimy wydawać niż oszczędzać

Co drugi konsument na świecie chce oszczędzać. W Polsce co trzeci

Aktualizacja: 23.07.2009 11:05 Publikacja: 23.07.2009 06:52

Wolimy wydawać niż oszczędzać

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Polacy po poniesieniu wszystkich obowiązkowych wydatków pozostałe środki wolą wydać na remont mieszkania, wakacyjny wyjazd czy zakupy, a dopiero potem myślą o oszczędzaniu.

Zgodnie z przeprowadzonym w czerwcu w blisko 50 krajach badaniem firmy Nielsen konsumenci na świecie wybierają jednak oszczędzanie. Tak zadeklarowało 48 proc. ankietowanych, w Polsce robi tak 31 proc.

– U nas oszczędzanie, nawet niewielkich kwot, nigdy nie było zbyt popularne, co widać choćby po niewielkiej liczbie osób zainteresowanych dodatkowym odkładaniem na przyszłą emeryturę – mówi Andrzej Sadowski, ekspert z Centrum im. Smitha.

Według danych NBP na koniec maja wartość depozytów gospodarstw domowych wzrosła do 360,58 mld zł z 358,4 mld zł miesiąc wcześniej.

– Ciągle jesteśmy społeczeństwem na dorobku, w dalszym ciągu wielu rzeczy nie mamy, odrabiamy wieloletnie zapóźnienia w stosunku do krajów zachodnioeuropejskich. Nadal jesteśmy też bardziej pewni stabilności źródeł dochodów i mniej boimy się przyszłości, dlatego nie tak chętnie jak inne nacje oszczędzamy – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

[wyimek]Polacy jednak zdecydowanie wolą wydawać pieniądze. Ekonomiści tłumaczą to tym, że w naszym kraju kryzys nie jest tak bardzo odczuwalny jak w większości innych państw. Dlatego optymizm przeważa, choć sytuacja może się szybko zmienić. [/wyimek]

W dalszym ciągu w kontekście kryzysu gospodarczego jesteśmy największymi optymistami w Europie. 30 proc. Polaków uważa, że nasz kraj nie znajduje się w stanie recesji. W przypadku Irlandczyków, Węgrów, Estończyków jest to jedynie po kilka procent badanych.

– Przeżywamy kolejne fale wymiany, np. telewizorów najpierw na kolorowe, a teraz na płaskie, zmieniamy samochody. Wszystko jest teraz dostępne, dlatego wybieramy konsumpcję, a oszczędzanie nie wydaje się aż tak istotne – mówi Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.

W pierwszym kwartale sprzedaż artykułów spożywczych i chemicznych w ujęciu wartościowym wzrosła o 4 proc., z kolei do czerwca włącznie zakupy dużego sprzętu AGD, jak pralki, lodówki czy kuchnie, była o 5 proc. wyższa niż ubiegłoroczna.

Znacznie słabiej prezentuje się branża odzieżowa i obuwnicza – zgodnie z prognozami tegoroczne wydatki na ten cel będą o 6 proc. niższe.

– Polacy przeżyli nie takie kryzysy, choćby czasy PRL. Dlatego rezygnacja z wakacji czy odłożenie zakupu auta u nas postrzegane jest zupełnie inaczej niż w Europie Zachodniej, gdzie nastroje konsumentów są gorsze – dodaje Andrzej Sadowski. Nasi rozmówcy nie spodziewają się dużej zmiany postaw polskich konsumentów, chyba że dojdzie do gwałtownego wzrostu bezrobocia.

Polacy po poniesieniu wszystkich obowiązkowych wydatków pozostałe środki wolą wydać na remont mieszkania, wakacyjny wyjazd czy zakupy, a dopiero potem myślą o oszczędzaniu.

Zgodnie z przeprowadzonym w czerwcu w blisko 50 krajach badaniem firmy Nielsen konsumenci na świecie wybierają jednak oszczędzanie. Tak zadeklarowało 48 proc. ankietowanych, w Polsce robi tak 31 proc.

Pozostało 88% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy