Netia poprawia rentowności, ale na hurcie traci przychody

Publikacja: 05.11.2009 00:01

O prawie 3 mln zł spadły w III kwartale przychody ze sprzedaży Netii. Operator tłumaczy to między innymi ostrą konkurencją o klientów korporacyjnych. W segmencie małych firm coraz więcej klientów rezygnuje z usług przez preselekcją. W ostatnim kwartale ubyło ich 10 tys. a wciągu ostatnich miesięcy 82 tys. Netia stara się przenosić ich na usługi WLR. Druga przyczyna spadku przychodów to hurtowy rynek telekomunikacyjny.

 

- Niższe wolumeny ruchu tranzytowego oraz wprowadzenie od lipca 2009 r. niższych stawek za terminację ruchu spowodowały spadek przychodów z usług hurtowych i rozliczeń międzyoperatorskich o 5,1 mln PLN - podała Netia w swoim komunikacie. Johnatan Eastick, dyrektor finansowy i członek zarządu Netii, powiedział, że przychody z hurtu telekomunikacyjnego powinny się ustabilizować w przyszłych okresach. Niemniej ich spadek zmusił spółke do zweryfikowania rocznych prognoz wzrostu (CAGR) do 3-5 proc. rocznie z 5-10 proc. jakie spółka przyjmowała wcześniej.

 

W stosunku rocznym jednak 370 mln zł przychodów w III kwartale 2009 r. oznacza wzrost o blisko 100 mln zł. Operator zawdzięcza to przede wszystkim wzrostowi przychodów z segmentu detalicznego (liczba klientów usług głosowych i internetowych wzrosła w tym czasie o 240 tys.) oraz segmentu małych i średnich firm (SOHO/SME). Wzrost przychodów i ograniczenie kosztów pozwoliło Netii na wypracowanie najwyższego w ciągu dwóch lat wyniku EBITDA (82 mln zł) i pierwszego od czterech lat zysku netto (4,2 mln zł). Spółka nie wykaże jeszcze zysku netto za cały rok. Ma to się udac w roku przyszłym.

 

Na koniec roku liczba klientów usług szerokopasmowego dostępu do Internetu (we własnej sieci miedzianej i WiMAX, w przejętych sieciach ethernet, na infrastrukturze Telekomunikacji Polskiej) wyniesie 525 tys., a liczba klientów usług głosowych 1,165 mln. Na koniec bieżącego roku Netia chce mieć 300 uruchomionych kolokacji węzłach TP, a w przyszłym roku uruchomić 200 kolejnych. Liczba klientów obsługiwanych na LLU przekroczyła 20 tys., chociaż operator nie rozpoczął jeszcze migracji z usług BSA i WLR (to miało być główne źródło wzrostu liczby klientów LLU). Netia argumentuje, że szybciej i wygodniej było jej uruchomić usługi głosowe za pośrednictwem VoIP na linii współdzielonej, niż normalne usługi głosowe na pełnym LLU. Operator szacuje, że na koniec roku liczba uwolnionych pętli (pełnych i współdzielonych) może przekroczyć 50 tys., o ile uda się utrzymać tempo 5 tys. nowych linii miesięcznie, jakie Netia notuje ostatnio.{loadposition artrek}

[link=images/pliki/netia_q3_2009.pdf]Wyniki finansowe i operacyjne Netii w III kwartale 2009 (.pdf)[/link]

O prawie 3 mln zł spadły w III kwartale przychody ze sprzedaży Netii. Operator tłumaczy to między innymi ostrą konkurencją o klientów korporacyjnych. W segmencie małych firm coraz więcej klientów rezygnuje z usług przez preselekcją. W ostatnim kwartale ubyło ich 10 tys. a wciągu ostatnich miesięcy 82 tys. Netia stara się przenosić ich na usługi WLR. Druga przyczyna spadku przychodów to hurtowy rynek telekomunikacyjny.

- Niższe wolumeny ruchu tranzytowego oraz wprowadzenie od lipca 2009 r. niższych stawek za terminację ruchu spowodowały spadek przychodów z usług hurtowych i rozliczeń międzyoperatorskich o 5,1 mln PLN - podała Netia w swoim komunikacie. Johnatan Eastick, dyrektor finansowy i członek zarządu Netii, powiedział, że przychody z hurtu telekomunikacyjnego powinny się ustabilizować w przyszłych okresach. Niemniej ich spadek zmusił spółke do zweryfikowania rocznych prognoz wzrostu (CAGR) do 3-5 proc. rocznie z 5-10 proc. jakie spółka przyjmowała wcześniej.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy