Mimo kryzysu gospodarczego nasz ranking osiągnął kolejne maksimum. O dobrym wyniku zadecydowały przede wszystkim rekordowe przychody osiągnięte w roku 2008 przez większość marek. Wygląda więc na to, że spowolnienie nie zdążyło się poważniej odbić na markowych producentach i usługodawcach, w przeciwieństwie do ogółu gospodarki. Mowa – rzecz jasna – o obrazie całościowym, bo w pojedynczych sektorach (np. sieci odzieżowe i obuwnicze) widać już znaczne ubytki. Co ciekawe, dotyczą one zwłaszcza tych marek, które w ostatnich latach zachowywały się najbardziej ekspansywnie.
[srodtytul]Rynkowi debiutanci[/srodtytul]
Na podkreślenie zasługuje fakt, że tegoroczna edycja charakteryzuje się prawdopodobnie najmniejszą ilością innowacji merytorycznych, wskutek czego wyniki są ściśle porównywalne z poprzednim rokiem. Nie tylko utrzymaliśmy poprzednią liczebność rankingu, ale przede wszystkim – zachowaliśmy zeszłoroczne wartości parametrów wykorzystywanych do dyskontowania (tzw. bet branżowych). Niestabilność światowych giełd spowodowała w ciągu ostatniego okresu anormalne zachowania tych parametrów. Wskutek tego, zgodnie z często stosowaną ostatnio praktyką, zdecydowaliśmy się nie dokonywać ich aktualizacji.
[srodtytul]W zestawieniu pojawiło się [/srodtytul]
29 nowych marek, w tym niedawni rynkowi debiutanci: Blueconnect, Noble Bank oraz Alior Bank. Zastąpiły one (niewielką na szczęście) grupę zeszłorocznych uczestników, którzy podążając za Ideą czy POP, na trwałe zniknęli z polskiej mapy gospodarczej (Commercial Union, Warta Vita, TU Filar, Dominet Bank), jak też tych, którym nie udało się utrzymać w zestawieniu z powodu przeżywanych zawirowań finansowych. Wśród tych drugich są Reporter, Monnari oraz Deep, których spółki właścicielskie ogłosiły upadłość. To rodzi niepewność co do możliwości i kształtu dalszego funkcjonowania tych marek na rynku.