- Rozmawiamy o współpracy z różnego rodzaju podmiotami. Duży partner z własną bazą abonencką oczywiście miałby znaczną siłę rynkową. Mniejsze firmy mogłyby jednak silniej koncentrować się na dystrybucji naszych usług. Oba typy mają dla nas zalety - mówi Sławomir Nowak, szef sprzedaży Skylogic na kraje Europy Środkowo-Wschodniej. Usługi dostępowe konkurencyjne sieci SES-Astra sprzedaje dzisiaj Telekomunikacja Polska i kilka mniejszych firm.
Skylogic wprowadził swoją usługę dostępową Tooway na polski rynek w ubiegłym roku, ale nie chce powiedzieć, jak idzie mu sprzedaż. Można sądzić, że na razie są to śladowe ilości udostępnionych abonentom zestawów. Firma dopiero zaczęła budować infrastrukturę sprzedaży i obsługi klienta. Szuka partnerów, którzy by jej w tym pomogli. Skylogic dostarcza kompletny zestaw abonencki i usługę dostępową za pośrednictwem swojej sieci satelitarnej, ale w całym łańcuszku pełni w zasadzie pełni rolę hurtownika (chociaż zajmuje się promocją usług na własny koszt).
Po stronie partnera będzie sprzedaż i pełna obsługa serwisowa klienta, w tym system billingowy, w związku z czym Skylogic nie liczy na małych dostawców Internetu. Działają oni wprawdzie w rejonie, w którym często brakuje zasięgu sieci dużych operatorów, ale wybierają najczęściej tanie rozwiązania WiFi. Szef sprzedaży Skylogic nie chce powiedzieć, z jakiego typu potencjalnymi partnerami rozmawia teraz o współpracy. Jego firma zapewnia kompletną infrastrukturę usługi dostępu do Internetu, ale operatorzy telekomunikacyjni mogą podłączyć się do sieci Skylogic tunelem VPN i udostępniać usługi dostępne tylko we własnej sieci. Zarządzanie ruchem IP jest jednak ograniczone i wymaga wykupienia dodatkowych usług w Skylogic. Z założenia dostęp do sieci IP dostępny jest poprzez infrastrukturę Skylogic, jego punkty styku z innymi operatorami.
Pośród operatorów na dystrybucję detalicznych usług dostępowych przez sieć satelitarną zdecydowała się na razie tylko Telekomunikacja Polska we współpracy z drugą wielką siecią satelitarną SES-Astra. Partnerzy zakładali sprzedaż do końca ubiegłego roku „kilkuset" zestawów, a według naszych informacji sprzedali kilkadziesiąt. Dla TP sprawa nie ma jednak wysokiego priorytetu. Chodziło o możliwość zaansonsowania zasięgu usługi dostępu do Internetu w całej Polsce. I tak znacznie ważniejsze i bardziej zyskowane dla operatora są usługi w sieci ADSL, HSPA, czy nawet CDMA. Warto zauważyć, że TP nie zdecydowała się subsydiowanie bardzo drogich zestawów abonenckich, których cena przekracza 1000 zł. Chociaż sieć satelitarna daje niemal 100-procentowe pokrycie, to rynek poza terenami zurbanizowanymi wciąż jest dla operatorów mało atrakcyjny.
Skylogic też nie postrzega samotnych domków w środku lasu, jako najbardziej obiecujących rejonów do działania Toowaya. - Nastawiamy się przede wszystkim na małe miejscowości opodal dużych miast, gdzie nie można liczyć na dobrej jakości Internet szerokopasmowy - mówi Sławomir Nowak. Skylogic w ubiegłym roku intensywnie uczestniczył w programach, których celem jest wykorzystanie funduszy strukturalnych na rozudowę infrastruktury telekomunikacyjnej i na finansowanie usług dostępowych, ale pole do działania nie jest wielkie. - Urządzenia abonenckie i abonament można finansować w ramach programu POIG 8.3 skierowanego do osób w trudnej sytuacji życiowej - mówi Sławomir Nowak. Trudno jednak spodziewać się, aby właśnie te osoby uważały dostęp do Internetu za artykuł pierwszej potrzeby. Firmie pozostaje ściśle komercyjny rynek, a tym robi się jednak coraz gęściej. Nie tylko na terenie miast.