Skylogic szuka partnera

Drugi wielki operator sieci satelitarnej szuka sposobu na sprzedaż detalicznych usług dostępu do Internetu w Polsce. Rynek jest jednak trudny, a dokonania konkurencyjnych firm wcale nie zachęcające.

Publikacja: 11.03.2010 12:11

Skylogic szuka partnera

Foto: Skylogic

- Rozmawiamy o współpracy z różnego rodzaju podmiotami. Duży partner z własną bazą abonencką oczywiście miałby znaczną siłę rynkową. Mniejsze firmy mogłyby jednak silniej koncentrować się na dystrybucji naszych usług. Oba typy mają dla nas zalety - mówi Sławomir Nowak, szef sprzedaży Skylogic na kraje Europy Środkowo-Wschodniej. Usługi dostępowe konkurencyjne sieci SES-Astra sprzedaje dzisiaj Telekomunikacja Polska i kilka mniejszych firm.

Skylogic wprowadził swoją usługę dostępową Tooway na polski rynek w ubiegłym roku, ale nie chce powiedzieć, jak idzie mu sprzedaż. Można sądzić, że na razie są to śladowe ilości udostępnionych abonentom zestawów. Firma dopiero zaczęła budować infrastrukturę sprzedaży i obsługi klienta. Szuka partnerów, którzy by jej w tym pomogli. Skylogic dostarcza kompletny zestaw abonencki i usługę dostępową za pośrednictwem swojej sieci satelitarnej, ale w całym łańcuszku pełni w zasadzie pełni rolę hurtownika (chociaż zajmuje się promocją usług na własny koszt).

Po stronie partnera będzie sprzedaż i pełna obsługa serwisowa klienta, w tym system billingowy, w związku z czym Skylogic nie liczy na małych dostawców Internetu. Działają oni wprawdzie w rejonie, w którym często brakuje zasięgu sieci dużych operatorów, ale wybierają najczęściej tanie rozwiązania WiFi. Szef sprzedaży Skylogic nie chce powiedzieć, z jakiego typu potencjalnymi partnerami rozmawia teraz o współpracy. Jego firma zapewnia kompletną infrastrukturę usługi dostępu do Internetu, ale operatorzy telekomunikacyjni mogą podłączyć się do sieci Skylogic tunelem VPN i udostępniać usługi dostępne tylko we własnej sieci. Zarządzanie ruchem IP jest jednak ograniczone i wymaga wykupienia dodatkowych usług w Skylogic. Z założenia dostęp do sieci IP dostępny jest poprzez infrastrukturę Skylogic, jego punkty styku z innymi operatorami.

Pośród operatorów na dystrybucję detalicznych usług dostępowych przez sieć satelitarną zdecydowała się na razie tylko Telekomunikacja Polska we współpracy z drugą wielką siecią satelitarną SES-Astra. Partnerzy zakładali sprzedaż do końca ubiegłego roku „kilkuset" zestawów, a według naszych informacji sprzedali kilkadziesiąt. Dla TP sprawa nie ma jednak wysokiego priorytetu. Chodziło o możliwość zaansonsowania zasięgu usługi dostępu do Internetu w całej Polsce. I tak znacznie ważniejsze i bardziej zyskowane dla operatora są usługi w sieci ADSL, HSPA, czy nawet CDMA. Warto zauważyć, że TP nie zdecydowała się subsydiowanie bardzo drogich zestawów abonenckich, których cena przekracza 1000 zł. Chociaż sieć satelitarna daje niemal 100-procentowe pokrycie, to rynek poza terenami zurbanizowanymi wciąż jest dla operatorów mało atrakcyjny.

Skylogic też nie postrzega samotnych domków w środku lasu, jako najbardziej obiecujących rejonów do działania Toowaya. - Nastawiamy się przede wszystkim na małe miejscowości opodal dużych miast, gdzie nie można liczyć na dobrej jakości Internet szerokopasmowy - mówi Sławomir Nowak. Skylogic w ubiegłym roku intensywnie uczestniczył w programach, których celem jest wykorzystanie funduszy strukturalnych na rozudowę infrastruktury telekomunikacyjnej i na finansowanie usług dostępowych, ale pole do działania nie jest wielkie. - Urządzenia abonenckie i abonament można finansować w ramach programu POIG 8.3 skierowanego do osób w trudnej sytuacji życiowej - mówi Sławomir Nowak. Trudno jednak spodziewać się, aby właśnie te osoby uważały dostęp do Internetu za artykuł pierwszej potrzeby. Firmie pozostaje ściśle komercyjny rynek, a tym robi się jednak coraz gęściej. Nie tylko na terenie miast.

W 2008 roku TP uruchomiła sieć CDMA, która nie daje takiego zasięgu jak pokrycie satelitarne, ale część klientów zabiera. Usługi w sieci CDMA sprzedaje również Sferia, a nawet Nordisk (obecnie w grupie Polkomtela). Chociaż operatorzy satelitarni odżegnują się od porównań z usługami w sieciach GPRS, to wystarczy poczytać fora internetowe, aby zobaczyć, że właśnie z tymi sieciami konkurują.

Skylogic zdaje się dostrzegać ten fakt, więc szeroko propaguje informację o wystrzeleniu nowego satelity Ka-Sat, który dzieki nowym technologiom ma znacząca poprawić jakość usług internetowych. Satelita zapewni usługę dostępową z nominalną prędkością 10 Mb/s (uplink 1 Mb/s) zamiast obecnie dostępnych 3,6 Mb/s (368 kb/s od abonenta). Instalacja usługi (nakierowanie reflektora anteny na satelitę) ma być łatwiejsza, dzięki czemu abonenci będą mogli dokonać jej samodzielnie. To obniżyłoby koszty dystrybucji, które dzisiaj wynoszą co najmniej 200 zł na abonenta. Dzisiaj zdaniem Sławomira Nowka byłoby to zbyt skomplikowane i zniechęcało użytkowników. Wreszcie satelita Ka-Sat będzie umieszczony w pobliżu pozycji orbitalnej satelitów HotBird. Dzięki temu anteny wykorzystywane do odbierania usług internetowych będzie można wykorzystać do odbierania sygnały platform DTH. Dobrodziejstwa nowej technologii mają być dostępne w Polsce w drugiej połowie 2011 r.

[i]Masz pytanie: wyślij e-mail do autora: [mail=l.dec@rpkom.pl]Łukasz Dec[/mail][/i]

- Rozmawiamy o współpracy z różnego rodzaju podmiotami. Duży partner z własną bazą abonencką oczywiście miałby znaczną siłę rynkową. Mniejsze firmy mogłyby jednak silniej koncentrować się na dystrybucji naszych usług. Oba typy mają dla nas zalety - mówi Sławomir Nowak, szef sprzedaży Skylogic na kraje Europy Środkowo-Wschodniej. Usługi dostępowe konkurencyjne sieci SES-Astra sprzedaje dzisiaj Telekomunikacja Polska i kilka mniejszych firm.

Skylogic wprowadził swoją usługę dostępową Tooway na polski rynek w ubiegłym roku, ale nie chce powiedzieć, jak idzie mu sprzedaż. Można sądzić, że na razie są to śladowe ilości udostępnionych abonentom zestawów. Firma dopiero zaczęła budować infrastrukturę sprzedaży i obsługi klienta. Szuka partnerów, którzy by jej w tym pomogli. Skylogic dostarcza kompletny zestaw abonencki i usługę dostępową za pośrednictwem swojej sieci satelitarnej, ale w całym łańcuszku pełni w zasadzie pełni rolę hurtownika (chociaż zajmuje się promocją usług na własny koszt).

Pozostało 80% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy