Pojęcie „sieci bezpieczeństwa”, podobnie jak „kryzys”, jest bardzo często wymieniane i odmieniane przez różne przypadki, a tak naprawdę niewiele osób precyzyjnie definiuje pojęcie „sieci bezpieczeństwa”.
Wskazać należy, że w prawodawstwie brak jest w zasadzie definicji sieci bezpieczeństwa. W Polsce nie można wykorzystać do określenia tego pojęcia ustawy o Komitecie Stabilności Finansowej (KSF), ponieważ odnosi się ona tylko do koordynacji działalności trzech instytucji: Narodowego Banku Polskiego (NBP), Ministerstwa Finansów (MF) i Komisji Nadzoru Finansowego (KNF). Nie uwzględnia ona innych podmiotów tworzących sieć bezpieczeństwa, m.in. Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (BFG), Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych (KDPW), uczestników rynku, a także regulacji i instrumentów finansowych. Współczesny kryzys, podobnie jak inne, choć dotyka sieci bezpieczeństwa, jest efektem splotu czynników, które leżały u podstaw działalności różnych podmiotów, w tym uczestników rynku.
Mówiąc o sieci bezpieczeństwa, nie można zawężać się do skali pojedynczych krajów. Problemów nie rozwiąże tu powołanie europejskiego nadzoru na poziomie makroostrożnościowym (tzn. Europejskiej Rady Ryzyka Systemowego) i mikroostrożnościowym (tj. Europejskiego Systemu Organów Nadzoru Finansowego). Także stworzenie europejskiego gwaranta środków na rynku finansowym wydaje się mało prawdopodobne.
Jednym z podstawowych pytań, choć niejedynym, pozostaje: Kto będzie ponosił znaczące koszty związane z funkcjonowaniem europejskich struktur? Pamiętać bowiem należy, że każde nowe lub zmieniane rozwiązanie kosztuje, i to z reguły dużo. To, czego z pewnością brakuje w dyskusjach, to rzetelnego rachunku ekonomicznego, tzn. m.in. zestawienia potencjalnych korzyści wynikających z wprowadzenia proponowanych zmian z ich kosztami. Ważne jest bowiem, by poszczególne decyzje nie miały wymiaru tylko politycznego, ale podparte były również rzetelnymi rachunkami ekonomicznymi.
Należy się także zastanowić, czy zebrane obserwacje nie powinny skłonić do modyfikacji europejskiej zasady jednego paszportu bankowego oraz zasady nadzoru i gwarancji kraju macierzystego. Oddziały instytucji kredytowych, działające na podstawie jednego paszportu bankowego oraz podlegające nadzorcy i systemowi gwarantowania kraju macierzystego, zyskują coraz większe udziały w rynkach krajów goszczących. Krajami, w których funkcjonuje największa liczba oddziałów instytucji kredytowych, są W. Brytania, Niemcy, Francja, Włochy i Hiszpania.