Allegro.pl, za którego pośrednictwem odbywa się połowa handlu internetowego w Polsce, zdecydowanie pokonał tradycyjne sklepy. Przez ostatni rok moc tej marki wzrosła o 4 pkt, do 508 pkt, ale nad zajmującą drugą pozycję siecią sklepów odzieżowych Royal Collection ma aż 64 pkt przewagi i jej pozycja jest niezagrożona.
Allegro.pl ma już ok. 12 mln użytkowników, a według prognoz w tym roku za pośrednictwem serwisu mają być sprzedane towary za 7,3 – 7,4 mld zł (w ubiegłym roku było to 6,4 mld zł. Wraz z ekspansją serwisu rośnie moc jego marki. O skali działalności Allegro.pl świadczy też fakt, że w tym roku obroty całego handlu internetowego wyniosą ok 15,5 mld zł. Allegro jest więc jego zdecydowanym liderem. – Ten rok przebiega pod kątem ułatwiania korzystania z serwisu. Stąd wprowadzenie takich usług, jak „Płacę z Allegro”, „Odbiór w punkcie” czy ostatnio „Zakupy bez rejestracji” – mówi rzecznik firmy Patryk Tryzubiak. Serwis nie przestaje walczyć o klientów – firma wciąż przeprowadza kampanie reklamowe.
Pierwsze aukcje internetowe na Allegro odbyły się w grudniu 1999 r. Wtedy niemal nie miał konkurencji, rok po debiucie przy jego obsłudze pracowało osiem osób. Wprawdzie potem globalny lider aukcyjnego rynku eBay uruchomił polską wersję swego serwisu, pojawili się także polscy konkurenci, ale nikt nie zdołał zagrozić pozycji lidera. Marka należy wraz z innymi serwisami internetowymi, jak PayBack.pl, OtoMoto.pl, OtoDom.pl i Ceneo.pl, do spółki QXL Poland, którą kupił za 1,5 mld euro Naspers, medialny koncern z RPA. Wcześniej przejął także kontrolę nad polskim komunikatorem Gadu-Gadu.
Ogromny sukces Allegro.pl w naszym kraju pociągnął za sobą wprowadzenie serwisu na inne rynki, jak Węgry, Ukraina, Rosja i Czechy. Polska spółka ma także doskonałe wyniki finansowe. Jej przychody w 2009 r. wzrosły ponad 51 proc., do 470,4 mln zł, a zysk netto to 148,4 mln zł.
Dość powszechną opinię, że przyszłość handlu to w dużej mierze Internet, potwierdzają oceny innych firm z tego segmentu. Merlin.pl zajmuje już trzecią pozycję, a moc jego marki wzrosła o 11 pkt. Aż 25 pkt zyskał Agito.pl, mimo że tajemnicą nie były kłopoty finansowe firmy, a jej przychody sporo spadły. Znacząco, bo o 18 pkt, poprawiła swoje notowania sieć obuwnicza Boti należąca do grupy CCC i nawet mocniejsza od głównej marki spółki. 2 pkt zyskał Empik, który chce przejąć kontrolę na Merlinem, a szeroko dyskutowana w mediach transakcja najwidoczniej miała wpływ na pozycję firm w świadomości konsumentów. Wśród sieci spożywczych najmocniejszą markę ma Biedronka, jednak w całej kategorii handel jest dopiero dziewiąta. Pod względem mocy swej marki ta największa firma handlowa z ponad 16 mld zł obrotów w ub. r. przegrywa ze znacznie mniejszą konkurencją. Ma jednak najwyższą (69 pkt) ocenę w rankingu siły, prowadzi też w kategorii świadomość marki. Jeśli chodzi o postrzeganie jakości i prestiżu, najwyżej oceniono brand Empik.