Yandex ma zadebiutować na Nasdaq w połowie roku i będzie to pierwsze rosyjskie IPO na tej platformie od pięciu lat. Yandex będzie jednym z największych graczy na platformie z branży firm technologii internetowych.
Yandex ma ponad 55 proc. rynku wyszukiwarek w Rosji i 33 proc. na Ukrainie oraz 25 proc. w Kazachstanie. Zatrudnia 2000 ludzi, ma podpisaną umowę o współpracy m.in. z Facebook. W 2010 r przychody firmy wzrosły o 43 proc. do 410 mln dol., a liczba ogłoszeń zyskała 40 proc. i przekroczyła 180 tys.
Firma przygotowywała się do IPO już w 2008 r, ale z powodu światowego kryzysu odłożyła je. Teraz już nic nie stoi na przeszkodzie, a dodatkowym argumentem jest udany debiut innego rosyjskiego koncernu internetowego Mail.ru Group, który w końcu 2010 r miał IPO na londyńskiej giełdzie. Spółka portali społecznościowych (m.in. współwłaściciel Naszej Krasy i Facebook'a) sprzedała 16 proc. akcji za 912 mln dol., co dało wycenę całej firmy na poziomie 5,7 mld dol.
Yandex jest zaliczany do 50 najbardziej innowacyjnych firm świata (26 miejsce w rankingu Fast Company).
Firma powstała w 1997 r założona przez grupę przyjaciół i to oni długo byli jej właścicielami. W 2009 r ponad 60 proc. akcji kupiły fundusze inwestycyjne: UFG Asset Management, Baring Vostok Capital Partners i Tiger Global Management.