Internet i telewizja to dla większości Polaków pakiet optymalny

Publikacja: 26.09.2011 08:19

Tylko 20 proc. klientów korzystało z pakietów usług telekomunikacyjnych w 2010 r. Jednak atrakcyjność cenowa ofert wiązanych powoduje, że na taką opcję decydować będzie się coraz więcej osób, czytamy w raporcie Urzędu Komunikacji Elektronicznej analizującym ceny pakietów usług wiązanych double play i triple play w ofercie największych polskich operatorów telekomunikacyjnych i sieci kablowych.

Jak podkreśla UKE pakietyzacja usług jest jednym z głównych trendów charakteryzujących rynek telekomunikacyjny. W 2010 roku z oferty wiązanej skorzystało około 2,1 mln użytkowników, generując przychody dla operatorów na poziomie 3,8 mld zł. Jednak analiza pokazuje, że operatorzy mają tu jeszcze ogromne możliwości zwiększania przychodów. Z badań konsumenckich przeprowadzonych w grudniu ubiegłego roku przez PBS DGA oraz CBM Indicator wynika, że jeszcze ponad 80 proc. klientów nie korzysta z telekomunikacyjnych pakietów. Jeśli klient już decyduje się na dwie usługi u operatora jest to zazwyczaj pakiet double play – 81,3 proc. abonentów. Tylko nieco ponad 18 proc. klientów wybrało wariant triple play. Z pakietu czterech usług korzystało zaledwie 0,4 proc. użytkowników, ale tu na razie i oferta jest skromna. Jeśli ktoś decyduje się na zakup usług w pakiecie, to zdecydowanie najczęściej jest to internet z telewizją (54 proc.), co siłą rzeczy w uprzywilejowanej sytuacji długo stawiało kablówki.

Z analizy UKE wynika, że średnie miesięczne koszty pakietów dwóch usług wahają się od 81,1 zł (Telefonia Dialog) do 197,5 zł (Vectra). Czynnikiem wpływającym na cenę jest czas trwania zobowiązania – zawarcie umowy na 24 miesiące powoduje spadek kosztów średnio o ponad 12 proc.

Średnie miesięczne koszty pakietów triple play wahają się w granicach od 91,1 zł (Multimedia Polska) do 171,1 zł (Telefonia Dialog).Oferty z umową na 24 miesiące są o około 12,9 proc. tańsze niż przy zobowiązaniach rocznych. Wybór wyższej prędkości łącza wiąże się ze wzrostem ceny o około 8,9 proc.

Opłaty związane z instalacją i aktywacją w niewielkim stopniu wpływają na cenę pakietu, dla umów rocznych ich udział nie przekracza 7 proc., natomiast w przypadku zobowiązań na 24 miesiące wskaźnik ten utrzymuje się poniżej poziomu 3 proc. Wyjątek stanowi oferta Netii - No Limits. Opłata aktywacyjna za usługę to 240 zł netto i jest ona pomniejsza o 10 zł netto każdego miesiąca i naliczana na koniec miesiąca. Dla klienta oznacza to więc, że tak naprawdę opłaca mu się zawrzeć umowę na 24 miesiące (wtedy nie poniesie kosztów aktywacji – opłata zostanie wyzerowana).

Analitycy UKE przewidują, że w przyszłości klienci kupujący pakiety usług coraz częściej będą się interesować też usługą mobilnego Internetu. UKE poddał analizie oferty firm: Aster, Multimedia Polska, Netia, Telefonia Dialog, Telekomunikacja Polska, UPC, Vectra.

Tylko 20 proc. klientów korzystało z pakietów usług telekomunikacyjnych w 2010 r. Jednak atrakcyjność cenowa ofert wiązanych powoduje, że na taką opcję decydować będzie się coraz więcej osób, czytamy w raporcie Urzędu Komunikacji Elektronicznej analizującym ceny pakietów usług wiązanych double play i triple play w ofercie największych polskich operatorów telekomunikacyjnych i sieci kablowych.

Jak podkreśla UKE pakietyzacja usług jest jednym z głównych trendów charakteryzujących rynek telekomunikacyjny. W 2010 roku z oferty wiązanej skorzystało około 2,1 mln użytkowników, generując przychody dla operatorów na poziomie 3,8 mld zł. Jednak analiza pokazuje, że operatorzy mają tu jeszcze ogromne możliwości zwiększania przychodów. Z badań konsumenckich przeprowadzonych w grudniu ubiegłego roku przez PBS DGA oraz CBM Indicator wynika, że jeszcze ponad 80 proc. klientów nie korzysta z telekomunikacyjnych pakietów. Jeśli klient już decyduje się na dwie usługi u operatora jest to zazwyczaj pakiet double play – 81,3 proc. abonentów. Tylko nieco ponad 18 proc. klientów wybrało wariant triple play. Z pakietu czterech usług korzystało zaledwie 0,4 proc. użytkowników, ale tu na razie i oferta jest skromna. Jeśli ktoś decyduje się na zakup usług w pakiecie, to zdecydowanie najczęściej jest to internet z telewizją (54 proc.), co siłą rzeczy w uprzywilejowanej sytuacji długo stawiało kablówki.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy