Wedel znów liderem, ale tylko o włos

Po raz kolejny pierwsze miejsce na liście najsilniejszych polskich marek zajął Wedel, choć drugą w kolejności markę Winiary dzieli od zwycięzcy już tylko 1 punkt

Publikacja: 15.12.2011 00:03

Red

W odniesieniu do liderów rankingu po raz kolejny potwierdza się obserwacja z poprzednich edycji, że znajdują się oni blisko „pułapu rozwojowego" swoich marek. Na polskim rynku uzyskanie wyższej oceny siły marki niż 80 punktów jest bardzo trudne. W obecnej edycji nie udało się to żadnej marce. Zwycięzca rankingu Wedel uzyskał 79 punktów (spadek o 2 punkty w stosunku do roku poprzedniego).

Utrzymał pozycję lidera, gdyż podobnie jak w dwu poprzednich edycjach rankingu wygrał w dwóch najwyżej punktowanych wskaźnikach szczegółowych – prestiżu i postrzeganej jakości.

Na drugim miejscu uplasowała się marka Winiary, która traci do zwycięzcy już tylko 1 punkt. Wśród pozostałych marek z pierwszej setki rankingu, które zanotowały największy przyrost siły marki (6 punktów), znajdują się: Reserved (40. miejsce), Wólczanka (48. miejsce), wp.pl (51. miejsce) oraz Ziaja (72. miejsce). Wysoki przyrost wskaźnika siły marki (o 5 punktów) uzyskały również: Allegro.pl (8. miejsce), PZU (24. miejsce) oraz Vistula (95. miejsce). Wśród marek z pierwszej setki największy spadek siły marki zanotowały: ¸osoś, o 4 punkty, oraz Tyskie – o 3 punkty.

Ogólnie spośród najsilniejszych 100 marek w bieżącej edycji 61 uzyskało przyrost wskaźnika siły marki, zaś 18 zanotowało tu spadek. W przypadku 18 wskaźnik siły marki pozostał na tym samym poziomie co w roku ubiegłym. W pierwszej setce znajduje się trzech debiutantów rankingu: Prince Polo (66 punktów, 32. miejsce w rankingu), Grześki (66 punktów, 37. miejsce w rankingu) oraz Gadu-Gadu (60 punktów, 89. miejsce w rankingu).

Po ubiegłorocznym zmniejszeniu średniej siły 100 najsilniejszych marek (średnio 0,39 punktu na jedną markę) w bieżącej edycji przeciętny wskaźnik siły marki dla 100 najsilniejszych marek wzrósł z 63,7 do 64,8 punktu, powracając do poziomu z roku 2009. Tym samym nie potwierdziło się jako trwałe zjawisko spadku średniego poziomu siły marek zaobserwowane w zeszłym roku. Jednocześnie w stosunku do roku poprzedniego zmniejszyła się rozpiętość pomiędzy siłą zwycięzcy rankingu a siłą marki zamykającej pierwszą setkę. W roku 2010 rozpiętość ta wynosiła 23 punkty, a w roku 2011 wnosi tylko 20 punktów. Może to wskazywać na spadek postrzeganego zróżnicowania wśród najsilniejszych marek.

W tegorocznym rankingu uwagę zwraca istotna poprawa pozycji marek z branży odzieżowej. Dzięki dużemu przyrostowi wskaźnika siły wiele marek z tej branży znacznie awansowało w rankingu: Reserved z 76. na 40. miejsce, Wólczanka z 90. na 48. miejsce, a Vistula z 144. na 95. miejsce.

Tradycyjnie w rankingu nie najlepiej radzi sobie branża bankowa. Wśród 100 najsilniejszych marek nie ma obecnie żadnej marki banku. Bank PKO pomimo przyrostu wskaźnika siły marki o 2 punkty spadł z 100. na 104. miejsce w rankingu. Wciąż nisko oceniane są marki z branży telekomunikacyjnej – najwyższą pozycję zajmuje Plus (127. miejsce). Telekomunikacja Polska dzięki przyrostowi wskaźnika siły marki o 3 punkty przesunęła się w rankingu z miejsca 258. na 220.

Przypominamy, że wprowadzone od edycji z 2008 zmiany w metodologii liczenia siły marki miały na celu przede wszystkim dowartościowanie marek, które charakteryzują się wysokim prestiżem i wysoką postrzeganą jakością. Na zmianach straciły głównie marki cieszące się wysokim poziomem świadomości wśród konsumentów.

Zmiana wag dla poszczególnych wskaźników składających się na indeks siły marki powoduje, że wyniki tegorocznego rankingu mogą być bezpośrednio porównywane z wynikami rankingów za lata 2008 – 2010, natomiast nie mogą być porównywane z wynikami uzyskanymi we wcześniejszych edycjach rankingu.

Zmiany w punktacji i pozycji marek w rankingu tegorocznym w stosunku do rankingów z lat ubiegłych mogą być spowodowane zmianami opinii konsumentów lub być rezultatem pojawienia się nowych marek w zestawieniu.

W odniesieniu do liderów rankingu po raz kolejny potwierdza się obserwacja z poprzednich edycji, że znajdują się oni blisko „pułapu rozwojowego" swoich marek. Na polskim rynku uzyskanie wyższej oceny siły marki niż 80 punktów jest bardzo trudne. W obecnej edycji nie udało się to żadnej marce. Zwycięzca rankingu Wedel uzyskał 79 punktów (spadek o 2 punkty w stosunku do roku poprzedniego).

Utrzymał pozycję lidera, gdyż podobnie jak w dwu poprzednich edycjach rankingu wygrał w dwóch najwyżej punktowanych wskaźnikach szczegółowych – prestiżu i postrzeganej jakości.

Pozostało 85% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy