W czerwcu 2012 co siedemnasta odsłona strony internetowej w Europie Środkowo-Wschodniej została wygenerowana za pomocą urządzenia mobilnego - wynika z raportu „Do you CEE" firmy Gemius.
Autorzy raportu podkreślają, że ruch mobilny rośnie w Europie Środkowo-Wschodniej w imponującym tempie. W grudniu 2011 ok. 4 proc. odsłon monitorowanych przez narzędzia web analytics firmy Gemius dokonanych zostało z urządzeń mobilnych. W ciagu pół roku (grudzień 2011-czerwiec 2012) udział ten wzrósł aż o połowę.
- Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest wzmożona konkurencja wśród producentów urządzeń przenośnych, a także polepszająca się jakość i szybkość mobilnego transferu danych oraz coraz korzystniejsze ceny usług – podkreśla Krzysztof Rosiński, kierownik ds. badań i rozwoju Gemiusa.
Według danych Gemius – w czerwcu 2012 prawie 40 proc. wszystkich odsłon mobilnych w Europie Środkowo-Wschodniej dokonanych zostało z urządzeń Apple'a. Produkty tej marki są popularne zwłaszcza w krajach bałtyckich. Apple nie jest jednak liderem wśród producentów urządzeń przenośnych w całym regionie CEE. Na Ukrainie i Białorusi na rynku urządzeń mobilnych przoduje Nokia. Co ciekawe na Białorusi prawie 17 prc. mobilnych odsłon wygenerowanych wykonano z urządzeń Huawei. Wynik ten zaskakuje, gdy weźmie się pod uwagę średni udział odsłon mobilnych z urządzeń Huawei w całym regionie, który w czerwcu 2011 wyniósł zaledwie 3 proc.
Generalnie jednak słabnie pozycja Nokii. Na przestrzeni 2011 roku Nokia straciła 13 punktów procentowych udziału w odsłonach mobilnych w krajach środkowo- i wschodnio-europejskich. Zgodnie z danymi gemiusTraffic za czerwiec 2012, ponad jedna piąta wszystkich mobilnych odsłon wykonywanych w Europie Środkowo-Wschodniej pochodzi z urządzeń Samsunga. Południowo-koreański producent jest popularny zwłaszcza w Słowenii, na Węgrzech i na Litwie, gdzie ponad 25 proc. odsłon mobilnych generowanych jest za pomocą jego produktów.