Ruszają nowe badania widowni telewizyjnej w Polsce

Wyniki badań przeprowadzanych na 12 tys. widzów cyfrowych pakietów UPC będą udostępniane obsługiwanym przez Atmedia stacjom tematycznym

Aktualizacja: 12.12.2012 15:14 Publikacja: 12.12.2012 15:09

Ruszają nowe badania widowni telewizyjnej w Polsce

Foto: ROL

Panel Atmediów jest przygotowywany we współpracy z UPC i firmą Nielsen Audience Measurement, która prowadzi własne badania oglądalności telewizyjnej w Polsce. Atmedia uruchomiły jednak własny panel - Rynek telewizyjny błyskawicznie się fragmentaryzuje. Przez ostatnich 10 lat liczba nadających w Polsce stacji wzrosła z 35 do ponad 200, a liczba reklamujących się w telewizji marek zwiększyła się więcej niż dwukrotnie, do ponad 3 tys. rocznie. To oznacza, że zarówno nadawcy, jak i reklamodawcy coraz częściej adresują ofertę do wąskich grup odbiorców. Do tej pory nie mogliśmy dokładnie monitorować ich zachowań w telewizji, ponieważ próba w polskim badaniu widowni jest za mała – mówi Marcin Boroszko, prezes Atmedia Group. Nadawcy kanałów tematycznych wielokrotnie narzekali, że w przypadku mniejszych stacji tematycznych próby widzów można niekiedy policzyć na palcach jednej ręki, skutkiem czego bywa, że ich udział w rynku oglądalności wypadał na poziomie zerowym, podczas gdy jednak miały widzów i to tych bardziej interesujących reklamodawców.

Panel Nielsena obejmuje ok. 1,7 gospodarstw domowych, czyli ok. 5,5 tys. widzów ( na jedno urządzenie pomiarowe przypada 21,7 tys. widzów), Atmedia badają w swoim panelu SpotLight 5 tys. gospodarstw (12 tysięcy widzów), którzy mają w domu cyfrowy dekoder UPC. – Największa różnica rysuje się w wielkości miejscowości. W naszym panelu znacznie więcej jest osób mieszkających na obszarach miejskich i wielkomiejskich oraz tych z wyższymi dochodami – mówił Bartłomiej Kosek, menadżer ds. analiz rynku w Atmediach.

Jak dodaje Wojciech Kowalczyk, dyrektor marketingu Atmediów, z badań Nielsena wynikało, że nawet do jednej trzeciej reklam w dużych stacjach nie miało w ogóle widzów. – On tam był, a ale próba była za mała, by go wychwycić  – mówił. Badania Nielsena i Atmediów nie będą jednak konkurencyjne. Po pierwsze przeprowadza je w dużej mierze właśnie Nielsen. – Podobne badania prowadziliśmy już dla platformy „n" w 2008 i 2009 roku. Mamy nadzieję, że po połączeniu platform „n" i „Cyfry+ będziemy mogli prowadzić analogiczne dla połączonej struktury – mówi Elżbieta Gorajewska, dyrektor zarządzająca Nielsen Audience Measurement w Polsce.

Wojciech Kowalczyk

zaznacza, że także dla reklamodawców czy nadawców oba badania będą się uzupełniać. – Panel

Nielsena

opowie o zasięgu całej kampanii i dzięki niemu będzie można odnosić jej wyniki do osiągów konkurencji. Panel cyfrowy

UPC

będzie badaniem bardzie upmarketowym i będzie można dzięki niemu więcej powiedzieć o zachowaniu widzów. Np. w panelu

UPC

kobiet w wieku 25-59 lat mieszkających w miastach powyżej 50 tys,. mieszkańców jest 2,59 tys. W panelu Nielsena: 327 – mówi.

Mimo powołania nowego badania Atmedia wraz z nadawcami kanałów tematycznych wciąż chcą negocjować w Nielsenie poszerzenie jego panelu badawczego. – To wciąż jest dla nas ważne, ale – choć Nielsen jest do tego technicznie przygotowany -  brakuje chęci partycypowania w takim projekcie największych nadawców - mówi Marcin Boroszko.

Panel Atmediów jest przygotowywany we współpracy z UPC i firmą Nielsen Audience Measurement, która prowadzi własne badania oglądalności telewizyjnej w Polsce. Atmedia uruchomiły jednak własny panel - Rynek telewizyjny błyskawicznie się fragmentaryzuje. Przez ostatnich 10 lat liczba nadających w Polsce stacji wzrosła z 35 do ponad 200, a liczba reklamujących się w telewizji marek zwiększyła się więcej niż dwukrotnie, do ponad 3 tys. rocznie. To oznacza, że zarówno nadawcy, jak i reklamodawcy coraz częściej adresują ofertę do wąskich grup odbiorców. Do tej pory nie mogliśmy dokładnie monitorować ich zachowań w telewizji, ponieważ próba w polskim badaniu widowni jest za mała – mówi Marcin Boroszko, prezes Atmedia Group. Nadawcy kanałów tematycznych wielokrotnie narzekali, że w przypadku mniejszych stacji tematycznych próby widzów można niekiedy policzyć na palcach jednej ręki, skutkiem czego bywa, że ich udział w rynku oglądalności wypadał na poziomie zerowym, podczas gdy jednak miały widzów i to tych bardziej interesujących reklamodawców.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy