Reserved wciąż niepokonane

W kategorii odzieżowej spory awans zanotowały Cropp, Wojas i Monnari

Aktualizacja: 28.11.2014 10:57 Publikacja: 28.11.2014 01:54

Reserved wciąż niepokonane

Foto: Rzeczpospolita

Po raz szósty z rzędu marka Reserved, należąca do gdańskiej grupy LPP, wygrywa nasz ranking w kategorii odzież. Wprawdzie jej moc spadła teraz do 477 pkt z 496 rok temu, ale i tak Reserved zachowało sporą przewagę nad drugą w zestawieniu Wólczanką, której moc również nieco zmalała, do 458 pkt z 467 pkt w 2013 r. Z piątego miejsca koci skok na najniższy stopień podium wykonała Gatta, która zepchnęła z pierwszej trójki na czwarte miejsce Diverse. Było to możliwe dzięki zwiększeniu mocy producenta rajstop do 451 pkt z 443 pkt.

Reserved zanotowało gorsze wyniki niemal w każdej podkategorii z wyjątkiem świadomości marki, gdzie przybyło mu 6 pkt. Być może za kilkupunktowe spadki w kategorii jakości i prestiżu odpowiada wizerunkowy kryzys, który dotknął tego brandu na początku tego roku. LPP poinformował wtedy, że przeniósł prawa do swoich marek Reserved, House i Mohito do spółek na Cyprze i w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, aby obniżyć efektywną stopę podatkową. Niektórym internautom pomysł nie spodobał się do tego stopnia, że założyli na Facebooku profil nawołujący do bojkotu wyrobów grupy LPP. Wprawdzie liczył zaledwie kilka tysięcy członków, w porównaniu z ponad milionem „lubiących" oficjalny profil Reserved, ale wokół Reserved i innych brandów gdańskiej firmy zrobiło się gorąco. Po paru dniach Facebook zamknął kontrowersyjną stronę, a styczniowe wyniki sprzedaży LPP pokazały, że próba bojkotu praktycznie nie miała wpływu na obroty.

LPP, nie zważając na przeszkody, systematycznie rozwija sieć sprzedaży Reserved, swojego najważniejszego brandu, który tylko w ciągu trzech kwartałów tego roku przyniósł 1,64 mld zł przychodów.    Marka ta zapewnia gdańskiej firmie prawie połowę sprzedaży (z czego około dwóch trzecich stanowi obrót w Polsce). We wrześniu istniało 413 sklepów w Reserved, z czego 234 w Polsce, 82 w innych krajach Unii Europejskiej i łącznie 97 w Rosji i na Ukrainie. Firma planuje zwiększyć powierzchnię sklepów Reserved w przyszłym roku o około jedną czwartą.

Marka powoli zwraca się w stronę Europy Zachodniej, gdzie do tej pory nie było sklepów Reserved (we wrześniu  został otwarty  pierwszy w Niemczech). Marka coraz mocniej wychodzi za granicę, potrzebuje więc sporej promocji. Znane twarze ze świata mody to mocna strona tego brandu. W ostatnich latach Reserved promowały  m.in. Sasha Pivovarova i Anna Jagodzińska. W tym roku twarzą Reserved jest Georgia Jagger, córka lidera Rolling Stonesów.

Georgia to jedna z najbardziej cenionych modelek – brała udział w kampaniach tak znanych światowych marek jak Rimmel czy Just Cavalli i gościła na okładkach „Vogue'a", „Elle" i „Harper's Bazaar". W lipcu na berlińskim tygodniu mody brytyjska modelka po raz pierwszy zaprezentowała jesienno-zimową kolekcję Reserved.

W tegorocznym zestawieniu jest  kilka spektakularnych awansów. Jednym z nich jest Gatta, która na trzecie miejsce wskoczyła przede wszystkim dzięki wyraźnemu wzrostowi punktacji w podkategoriach prestiż, świadomość i siła marki. Z pewnością pomogła w tym jesienna kampania marketingowa, której twarzą została Britney Spears. Gwiazda muzyki pop swoim nazwiskiem firmuje kolekcję bielizny, której premiera miała miejsce na początku września, podczas nowojorskiego tygodnia mody.

Jeszcze większy awans, na piąte z 12. i szóste z 13., zanotowały odpowiednio odzieżowy Cropp i obuwniczy Wojas. Ten pierwszy brand, również należący do LPP, wykazał się przede wszystkim wzrostem świadomości marki, prestiżu i jakości. To drugi najważniejszy brand LPP – przez pierwsze dziewięć miesięcy tego roku 357 sklepów pod szyldem Croppa przyniosło grupie 555 mln zł sprzedaży, czyli 16,5 proc. jej całkowitych przychodów w tym czasie.

Wojas z kolei poprawił pozycję dzięki lepszej punktacji w każdej z podkategorii, a przede wszystkim    w tej dotyczącej świadomości marki. Ostatnie lata są dla nowotarskiej firmy bardzo udane. Od początku tego roku zwiększyła przychody ze sprzedaży o 16 proc., do 148 mln zł, i celem zarządu na ten rok jest wypracowanie około 215 mln zł obrotów.

Awans wobec ubiegłego roku zanotowała też  marka odzieży dla kobiet, Monnari, która wskoczyła na 11. miejsce z 16. Jeszcze większy skok wykonało Deni Cler, damska marka odzieżowa, należąca do grupy Vistula (awans z 22. na 14. miejsce). Swoją pozycję umocnił także inny damski brand – Solar.

Obok awansów były też spadki. Na czwarte miejsce obsunęła się marka Diverse, która zdobyła  mniej punktów za postrzeganą jakości i świadomości marki. Może być to efektem mniejszej obecności w mediach tej marki, która przez lat utożsamiała się ze sportami ekstremalnymi.

Spory spadek, bo z czwartego na ósme miejsce, zanotował Lasocki, główna marka obuwniczej grupy  CCC. Choć wzrosła punktacja w kategorii prestiż i świadomość marki, to pogorszyła się jej siła i postrzegana jakość. Nie jesteśmy w stanie podać wartości przychodów, jakie przynosi Lasocki, bo CCC sprzedaje obuwie pod wieloma różnymi markami własnymi.

Od początku tego roku do września przychody grupy z Polkowic, głównie za sprawą zwiększania powierzchni handlowej, wzrosły o 26 proc., do 1,33 mld zł. Zarząd CCC liczy, że w całym roku przekroczą 2 mld zł. Pomimo poprawy sprzedaży w tym roku obuwnicze Gino Rossi spadło z 11. na 16. miejsce.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy