To o 21,3 proc. więcej niż rok wcześniej. W 2015 prognozowany jest dalszy wzrost rynku – o 11,2 proc. Na koniec roku ubiegłego aktywny portfel firm leasingowych wart był ponad 78 mld zł.
Największa część sektora – 36,4 proc. - stanowi leasing samochodów, który jest także motorem całego rynku. Jego wartość sięgnęła 15,5 mld zł i była o 39 proc. większa niż w roku 2013. Jest to wynikiem wzrostu zakupów firm, które zwłaszcza w pierwszym kwartale ubiegłego roku zwiększyły zakupy aut korzystając z okienka derogacyjnego. Czynnikiem napędzającym firmowy popyt na auta okazały się także korzystne zmiany w VAT, zachęcające do zakupów pojazdów z segmentu premium.
Na drugim miejscu znalazł się leasing maszyn i urządzeń (33,1 proc.), gdzie wartość transakcji wzrosła o 17 proc. w ujęciu rocznym do poziomu 14,1 proc. Według ZPL, jest to efektem wysokiego wykorzystania zdolności produkcyjnych w firmach, środków unijnych przeznaczonych dla rolnictwa oraz odbicia w budownictwie (zauważalny wzrost finansowania maszyn budowlanych o 52 proc.).
Na miejscu trzecim znalazł się leasing transportu ciężkiego, do którego zalicza się największe pojazdy użytkowe, ponadto statki oraz samoloty. Ta część branży leasingowej wypracowała w ubiegłym roku 13-procentowy wzrost do wartości 11,4 mld zł. Rozwojowi rynku sprzyjał wysoki popyt na pojazdy ciężarowe z normą emisji Europ 5, tańszych niż z wprowadzoną od stycznia 2014 roku normą Euro 6, których pewną liczbę można było kupować jeszcze w ubiegłym roku. W ostatnim kwartale odnotowano natomiast spadek finansowania pojazdów ciężarowych, który należy łączyć z wysoką bazą jeszcze z roku 2013, związaną z masowymi zakupami pojazdów przed wprowadzeniem w życie podwyższonej normy emisji spalin.
W sektorze nieruchomości leasing w ubiegłym roku osłabł. Ta część rynku zakończyła go z 23,5 proc. spadkiem przy wartości transakcji 1,25 mld zł.