Rynek leasingu wart prawie 80 miliardów

Dynamicznie rosie polski rynek leasingu. W ubiegłym roku łączna wartość transakcji przeprowadzonych przez firmy zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu (ZPL) wyniosła 42,8 mld złotych.

Publikacja: 02.02.2015 13:36

Rynek leasingu wart prawie 80 miliardów

Foto: Bloomberg

To o 21,3 proc. więcej niż rok wcześniej. W 2015 prognozowany jest dalszy wzrost rynku – o 11,2 proc. Na koniec roku ubiegłego aktywny portfel firm leasingowych wart był ponad 78 mld zł.

Największa część sektora – 36,4 proc. - stanowi leasing samochodów, który jest także motorem całego rynku. Jego wartość sięgnęła 15,5 mld zł i była o 39 proc. większa niż w roku 2013. Jest to wynikiem wzrostu zakupów firm, które zwłaszcza w pierwszym kwartale ubiegłego roku zwiększyły zakupy aut korzystając z okienka derogacyjnego. Czynnikiem napędzającym firmowy popyt na auta okazały się także korzystne zmiany w VAT, zachęcające do zakupów pojazdów z segmentu premium.

Na drugim miejscu znalazł się leasing maszyn i urządzeń (33,1 proc.), gdzie wartość transakcji wzrosła o 17 proc. w ujęciu rocznym do poziomu 14,1 proc. Według ZPL, jest to efektem wysokiego wykorzystania zdolności produkcyjnych w firmach, środków unijnych przeznaczonych dla rolnictwa oraz odbicia w budownictwie (zauważalny wzrost finansowania maszyn budowlanych o 52 proc.).

Na miejscu trzecim znalazł się leasing transportu ciężkiego, do którego zalicza się największe pojazdy użytkowe, ponadto statki oraz samoloty. Ta część branży leasingowej wypracowała w ubiegłym roku 13-procentowy wzrost do wartości 11,4 mld zł. Rozwojowi rynku sprzyjał wysoki popyt na pojazdy ciężarowe z normą emisji Europ 5, tańszych niż z wprowadzoną od stycznia 2014 roku normą Euro 6, których pewną liczbę można było kupować jeszcze w ubiegłym roku. W ostatnim kwartale odnotowano natomiast spadek finansowania pojazdów ciężarowych, który należy łączyć z wysoką bazą jeszcze z roku 2013, związaną z masowymi zakupami pojazdów przed wprowadzeniem w życie podwyższonej normy emisji spalin.

W sektorze nieruchomości leasing w ubiegłym roku osłabł. Ta część rynku zakończyła go z 23,5 proc. spadkiem przy wartości transakcji 1,25 mld zł.

Jak wynika z badań ZPL, w pierwszym kwartale obecnego roku należy oczekiwać spadku poziomu finansowania pojazdów lekkich oraz stabilizacji w segmencie transportu ciężkiego i nieruchomości. Branża oczekuje wzrostów na rynku maszyn budowlanych, dzięki zaliczkom wydawanym już z nowej perspektywy unijnej. Najlepsze perspektywy mają sektory maszyn i IT.

To o 21,3 proc. więcej niż rok wcześniej. W 2015 prognozowany jest dalszy wzrost rynku – o 11,2 proc. Na koniec roku ubiegłego aktywny portfel firm leasingowych wart był ponad 78 mld zł.

Największa część sektora – 36,4 proc. - stanowi leasing samochodów, który jest także motorem całego rynku. Jego wartość sięgnęła 15,5 mld zł i była o 39 proc. większa niż w roku 2013. Jest to wynikiem wzrostu zakupów firm, które zwłaszcza w pierwszym kwartale ubiegłego roku zwiększyły zakupy aut korzystając z okienka derogacyjnego. Czynnikiem napędzającym firmowy popyt na auta okazały się także korzystne zmiany w VAT, zachęcające do zakupów pojazdów z segmentu premium.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy