Klienci krajowych TFI będą mogli przeczytać w liście, że „nieotrzymanie przez TFI oświadczenia FATCA w terminie do 1 grudnia 2016 r. spowoduje, że środki zgromadzone na Pani/Pana rejestrach zostaną zablokowane w ciągu trzech dni roboczych".
Brzmi groźne. Razem z pismem od TFI na adres korespondencyjny wskazany przez klienta przyjdzie również zaadresowana i opłacona koperta zwrotna oraz druk – oświadczenie FATCA – do wypełnienia i odesłania.
– Ten obowiązek wprowadziła ustawa z 9 października 2015 r. o wykonywaniu umowy między rządem RP a USA w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA – wyjaśnia Marcin Dyl, prezes Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami.
– Z naszych informacji wynika, że TFI i agenci transferowi pracują obecnie nad aktualizacją systemów i aplikacji transakcyjnych tak, by klienci, którzy nie zadeklarowali statusu FATCA, składając jakiekolwiek dyspozycje dotyczące funduszy po 1 grudnia, byli niejako zmuszeni złożyć oświadczenie w systemie lub aplikacji dystrybutora – informuje biuro prasowe NN Investment Partners TFI.
Inne TFI planują podobne kroki. O telefonach do klientów wspomina Union Investment, działania komunikacyjne planuje Ipopema.