Rząd ogłosił szczegóły długo oczekiwanego projektu, który ma umożliwić prowadzenie dokumentacji pracowniczej w formie elektronicznej. Po zmianach pięciokrotnie skróci się także obowiązkowy okres przechowywania tej dokumentacji – z obecnych 50 do dziesięciu lat.
W myśl zapowiadanych zmian pracodawca będzie mógł podjąć decyzję, czy w przypadku obecnie zatrudnionych osób chce prowadzić akta pracownicze w formie elektronicznej. Jeśli wybierze taki sposób, będzie musiał dokonać konwersji dokumentów dotyczących stosunku pracy na postać cyfrową.
W przypadku nowo zatrudnianych osób gromadzenie archiwów pracowniczych w formie cyfrowej będzie zaś obowiązkiem wszystkich przedsiębiorców po 1 stycznia 2019 r.
Planowana przez rząd cyfryzacja dokumentacji pracowniczej to jedna z najważniejszych zmian w przepisach kadrowo-płacowych zapowiadanych na 2018 rok.
Będzie to też ogromne wyzwanie dla setek tysięcy polskich spółek gromadzących dokumenty milionów pracowników. Tym bardziej że muszą one przygotować się również do przekazywania ZUS większej liczby informacji o zarobkach zatrudnionych u siebie osób.