– Specjaliści ds. HR zwracają szczególną uwagę na sposób, w jaki kandydaci prezentują swoje wartości podczas rozmów kwalifikacyjnych. Weryfikują ich zbieżność z wartościami firmy. To bardzo istotne w konsekwentnym budowaniu kultury organizacyjnej opartej na współpracy – twierdzi Daniel Wocial, szef Adecco Group w Polsce i w Czechach, komentując wyniki jej niedawnego sondażu, który objął prawie 400 specjalistów i menedżerów HR z 11 krajów naszego regionu i Afryki Północnej, w tym z Polski. Pytano ich m.in. o czynniki, które mają decydujący wpływ na wybór kandydatów na stanowisko specjalistyczne czy menedżerskie.
Okazało się, że na etapie rozmów kwalifikacyjnych najważniejsze są prezentowane przez nich wartości i postawa, czyli podejście do życia i pracy. (Wskazało na to ponad trzy czwarte badanych HR-owców). Na drugim miejscu znalazły się tzw. miękkie kompetencje, na czele z inteligencją emocjonalną, umiejętnością rozwiązywania problemów, myśleniem analitycznym i innowacyjnością, a także aktywnym uczeniem się. Jego znaczenie rośnie wraz z szybkimi zmianami technologicznymi.

Natomiast twarde, fachowe umiejętności znalazły się dopiero na trzecim miejscu. Jednak nie powinno to dziwić; kandydaci, którzy nie spełniają profesjonalnych wymagań związanych z danym stanowiskiem, są odsiewani na wcześniejszych etapach selekcji, gdzie rekruterów wyręczają często roboty analizujące CV lub profil zawodowy potencjalnego pracownika.
Warto wiedzieć, na co konkretnie zwracają uwagę HR-owcy zajmujący się rekrutacją podczas rozmów kwalifikacyjnych. Najczęściej (trzech na dziesięciu) analizują język ciała kandydata, co pomaga też sprawdzić kolejną, bardzo ważną kwestię – zgodność jego odpowiedzi z tym, co napisał w CV. Trzecią co do ważności kwestią, istotną dla co piątego z badanych, jest uprzejmość kandydata, łączona często z punktualnością, podkreślaną przez co ósmego HR-owca.