Branża odzieżowa inwestuje w technologie na dużą skalę. Powodów takiego przyspieszenia jest kilka, część firm walczy w ten sposób ze spowolnieniem sprzedaży w stacjonarnych salonach, inni chcą jeszcze przyspieszyć integrację sprzedaży tradycyjnej z internetową. Dochodzi też zmiana zwyczajów konsumenckich, a także wchodzenie na rynek ubrań, które wykorzystują technologię, np. same łączą się z internetem.
Dla wielu firm z branży dostatecznym wyzwaniem było uruchomienie sklepu internetowego, ale konkurencja wymusza bardziej zaawansowane projekty. Wszyscy chcą wykorzystywać algorytmy opierające się na sztucznej inteligencji. Dzięki szybkiej analizie danych można przyspieszyć szereg operacji związanych z zamówieniami, dostawami itp.
Według analiz firmy McKinsey wykorzystanie algorytmów opartych na AI jest w stanie zminimalizować błędy związane z planowaniem zaopatrzenia nawet o 50 proc. oraz równocześnie zmniejszyć stany magazynowe, czyli polepszyć wskaźnik working capital o 20–50 proc.
– Wykorzystaliśmy techniki machine learning, aby automatycznie tworzyć stylizacje na bazie tych zaprojektowanych przez człowieka. Nasze algorytmy są w stanie połączyć spersonalizowane, stylowe stroje w czasie rzeczywistym i oczywiście za darmo. Dodatkowo stale udoskonalamy to rozwiązanie i współpracujemy ze stylistami, którzy dostarczają nam najświeższe informacje na temat trendów w modzie na bieżący sezon – mówi Barbara Dębowska, rzecznik Zalando. – Widzimy również duży potencjał dla innowacji w sektorze logistyki. W lutym tego roku zainwestowaliśmy w startup Magazino. Opracowuje on i produkuje inteligentne, sterowane percepcją, mobilne roboty do intralogistyki – dodaje.
Firmy łączące sprzedaż stacjonarną i online skupiają się na zintegrowaniu ich w ramach tzw. omnichannel. W hiszpańskiej grupie Inditex, z flagową marką Zara, można w sklepie zamawiać produkty, których nie ma na półkach, tylko są w innych placówkach albo w e-sklepie. Ta ścisła integracja działa już na 25 rynkach, w tym w Polsce. „Na wszystkich rynkach, na których działa Zara.com oczekuje się, że będzie działała do końca roku finansowego 2018" – wyjaśnia firma.