Nie mają równych na rynku rynku odzieży

Gdańska spółka LPP to obecnie największy sprzedawca odzieży w Polsce – jest właścicielem marek Reserved, Cropptown oraz Re-Kids. Tą ostatnią sygnowane są kolekcje dziecięce.

Aktualizacja: 20.01.2009 10:20 Publikacja: 28.04.2008 19:11

Nie mają równych na rynku rynku odzieży

Foto: Rzeczpospolita

Choć zbudowanie takiej pozycji trwało lata, to jednak dalej nie osiada na laurach i konsekwentnie się rozwija – także na rynkach zagranicznych. LPP prowadzi już sieć 320 salonów odzieżowych, z czego ok. 100 działa poza granicami naszego kraju – pierwszy salon Reserved poza Polską ruszył w lutym 2002 r. w Tallinie.

Wzorem większości rodzimych firm odzieżowych szycie swoich kolekcji zleca głównie w Chinach. Sama spółka zajmuje się tworzeniem marek, projektowaniem i sprzedażą odzieży. Model się sprawdza, bowiem spółka w ostatnim roku zanotowała 1,27 mld zł przychodów, które w porównaniu z rokiem poprzednim wzrosły o 56,3 proc., a jej rentowność brutto wyniosła ponad 13 proc.

Teraz lider jeszcze bardziej wzmocni swoją pozycję – LPP chce bowiem przejąć za niemal 400 mln zł konkurencyjną spółkę Artman, znaną z marki House. Po sfinalizowaniu transakcji już w tym roku łączne przychody pro forma mają sięgnąć 1,9 mld zł. Ale to nie koniec ambitnych planów – LPP szuka kolejnych kandydatów do przejęcia – nie tylko w kraju, ale i za granicą, głównie na Wschodzie. Budżet na ten cel – jak mówią enigmatycznie władze spółki – oscyluje w „górnej połowie miliarda złotych”. LPP ciągle wchodzi też na nowe rynki – w tym roku otworzy pierwszy sklep w Rumunii, zamierza także zadebiutować w Bułgarii.

Za pięć lat udział sprzedaży zagranicznej ma przekroczyć 50 proc. obrotów, z czego większość będzie kierowana do Rosji. Już tegoroczny udział sprzedaży poza naszym krajem ma wynieść ok. 30 proc. W tym roku LPP chce także otworzyć 80 sklepów, sieć Artmana zaś ma się powiększyć o 70 placówek.

Początki firmy były bardzo skromne. Spółka działa na rynku od 1995 r., a jej korzenie sięgają roku 1990, kiedy to obecni główni akcjonariusze Marek Piechocki i Jerzy Lubianiec rozpoczęli działalność w branży odzieżowej jako Przedsiębiorstwo Handlowe Mistral sc. Zaczynali jako hurtownicy specjalizujący się w odzieży importowanej z Chin. Szybko zorientowali się, że dużo korzystniejsze jest zlecanie szycia takich ubrań, którymi można podbić polski rynek. Już jako LPP zaczęli otwierać własne sklepy – dzisiaj znajdują się we wszystkich liczących się centrach handlowych w kraju. Nie zgodzili się także na sprzedanie szybko rosnącej firmy jednemu z zachodnioeuropejskich gigantów – przyznają jednak, że wzorem był dla nich szwedzki H&M czy znany z marki Zara hiszpański Inditex.

Najcięższy w historii spółki był 2005 r., kiedy to kolekcje Reserved okazały się zbyt nowoczesne i sprzedaż gwałtownie spadła. LPP musiało korygować prognozy finansowe, znacznie wcześniej rozpoczęło też sezon wyprzedażowy, czym przysporzyło zmartwień także konkurentom, którzy nie mogli przyglądać się temu obojętnie i także musieli obniżyć ceny. LPP pozbyło się zapasów i ostatecznie osiągnęło w 2005 r. przychody w wysokości 685,8 mln zł i 40,6 mln zł zysku netto – sporo niższe od wcześniej zapowiadanych.

Założyciele LPP – Marek Piechocki i Jerzy Lubianiec – kontrolują dzisiaj ponad 32 proc. kapitału spółki, co daje im ponad 60 proc. głosów na WZA. Podzielili się też władzą – Piechocki jest prezesem zarządu i to on decyduje o strategii spółki, Lubianiec z kolei stoi na czele rady nadzorczej. Choć ich pakiety akcji warte są po kilkaset milionów złotych, nie udzielają się publicznie, nie pojawiają się także na spotkaniach z dziennikarzami – tak było też na konferencji poświęconej przejęciu Artmana.

"Lista 500" w wersji Excel jest dostępna za dodatkową opłatą. Prosimy o kontakt z [mail=a.malanowska@rp.pl]Anną Filipp-Malanowską[/mail]

Choć zbudowanie takiej pozycji trwało lata, to jednak dalej nie osiada na laurach i konsekwentnie się rozwija – także na rynkach zagranicznych. LPP prowadzi już sieć 320 salonów odzieżowych, z czego ok. 100 działa poza granicami naszego kraju – pierwszy salon Reserved poza Polską ruszył w lutym 2002 r. w Tallinie.

Wzorem większości rodzimych firm odzieżowych szycie swoich kolekcji zleca głównie w Chinach. Sama spółka zajmuje się tworzeniem marek, projektowaniem i sprzedażą odzieży. Model się sprawdza, bowiem spółka w ostatnim roku zanotowała 1,27 mld zł przychodów, które w porównaniu z rokiem poprzednim wzrosły o 56,3 proc., a jej rentowność brutto wyniosła ponad 13 proc.

Pozostało 82% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy