– Gdy jest ładna pogoda, na plażach i na deptakach są tłumy. Kiedy trochę popadało, ci, którzy nie mieli wykupionych dłuższych wczasów, pakowali się i wyjeżdżali. Widać też, że Polacy są oszczędniejsi niż dawniej. Nie tak chętnie wydają na lody czy szaszłyki, patrzą na ceny – mówi Robert Karelus, rzecznik prezydenta Świnoujścia.
Chociaż sytuacja gospodarcza w Polsce jest coraz lepsza, a nasze płace coraz wyższe, na wakacyjne luksusy nadal stać nielicznych. Z badania, które na zlecenie "Rz" przeprowadziła firma GfK Polonia, wynika, że w ubiegłym roku na wakacyjny – choćby krótki, weekendowy – wyjazd zdecydowało się 42 proc. Polaków powyżej 15. roku życia. W tym roku proporcje rozkładają się podobnie: 39 proc. zadeklarowało, że wyjechało bądź wyjedzie, 58 proc. nie planuje wycieczek, a 3 proc. jeszcze się waha. Według wyliczeń "Rz" wyjeżdżający na wakacje Polacy wydadzą na ten cel ok. 14 mld zł.
– Liczba Polaków wypoczywających w naszych ośrodkach systematycznie rośnie. Zauważyliśmy jednak, że przyjazdy naszych rodaków nie kumulują się już tylko w czasie wakacji i ferii, ale jest ich też dużo w innych okresach – mówi Adam Milanowski, p.o. prezesa spółki Interferie, do której należy dziesięć ośrodków wypoczynkowych w miejscowościach turystycznych. Dodaje, że w minionym półroczu gości z Polski było więcej niż z Niemiec, a zazwyczaj proporcje były odwrotne.
Informacje z sondażu "Rz" potwierdzają jednak dane Instytutu Turystyki. – Wynika z nich, że w ciągu całego roku na wyjazd turystyczny decyduje się tylko 47 proc. Polaków. Główną przyczyną pozostawania w domu podczas urlopu jest brak pieniędzy lub inne ważne wydatki – twierdzi Elżbieta Wąsowicz-Zaborek, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej odpowiedzialnej za promocję turystyczną naszego kraju. – Zauważmy, że wzrosły w ostatnim czasie pensje Polaków, ale też coraz więcej osób kupuje mieszkania, samochody. Mam nadzieję jednak, że w ciągu kilku lat, jeśli wynagrodzenia rodaków nadal będą rosły, uda nam się odwrócić tę tendencję i coraz więcej osób będzie wyjeżdżało na wypoczynek.
POT ma ambicje związane z wypromowaniem nowych atrakcji i miejsc wypoczynku w kraju.