Ciepło w budynkach warte miliony

Branża budowlana odnotowuje większe zyski. Oszczędzanie energii pozwala zarobić m.in. producentom energooszczędnych okien. W tym roku zwiększyli ich sprzedaż już o 50 procent

Publikacja: 30.08.2008 05:36

Rosnący popyt na energooszczędne materiały w Polsce napędza produkcję. Dotyczy to np. produktów do i

Rosnący popyt na energooszczędne materiały w Polsce napędza produkcję. Dotyczy to np. produktów do izolacji

Foto: fakro.pl

Podobnego tempa wzrostu sprzedaży producenci spodziewają się także w kolejnych latach. Jest to możliwe, ponieważ boom na energooszczędne okna dopiero się w Polsce zaczyna. Ich udział w całym rynku wartym niemal 5 mld zł nie przekracza 2 proc. – W najbliższych dwóch – trzech latach co dziesiąte okno montowane w polskich domach będzie energooszczędne – uważa Robert Klos, wiceprezes Związku Producentów, Dostawców i Dystrybutorów Polskie Okna i Drzwi.

Skutki rosnącego zainteresowania oknami zatrzymującymi więcej ciepła odczuwa już Fakro, czołowy producent okien do poddaszy. – W I półroczu ich sprzedaż zwiększyła się w naszej firmie o 20 proc. – mówi Janusz Komurkiewicz, dyrektor marketingu Fakro.

Energooszczędne okna są średnio o ok. 50 proc. droższe od produktów standardowych. Wytwórnie nie zarabiają jednak wyłącznie na ich sprzedaży. Zmiany, które dopiero niedawno zaczęły się na rynku okien, od kilku lat można zauważyć w branży materiałów izolacyjnych. Do większych wydatków zachęcają inwestorów rosnące ceny energii oraz zmieniające się przepisy. Od 1 stycznia 2009 r. każdy nowy przeznaczony na sprzedaż lub pod wynajem budynek (lub mieszkanie), będzie musiał mieć świadectwo potwierdzające jego klasę energetyczną.

Źródłem dochodów dla producentów materiałów izolacyjnych są nie tylko nowe inwestycje. – Ponad 80 proc. budynków w naszym kraju powstało w sposób niepozwalający na racjonalne zarządzanie energią. Zużywamy ponad dwa razy więcej energii niż w krajach Europy Zachodniej, w których klimat jest podobny do naszego – mówi Krzysztof Krzemień, dyrektor ds. technicznych firmy Termo Organika, największego producenta styropianu w Polsce. W tym roku spółka planuje zwiększyć sprzedaż o jedną dziesiątą.W 2007 r. o kilkanaście procent swoje przychody zwiększyła firma Swisspor Polska, producent styropianu i wełny mineralnej. Natomiast w ciągu ostatnich ośmiu lat obroty firmy wzrosły sześciokrotnie.

Spodziewając się większego popytu na materiały izolacyjne, Swisspor inwestuje w rozwój produkcji. W tym roku uruchomił swoją czwartą fabrykę w Pelplinie. Jej budowa kosztowała ok. 25 mln zł. – Zakład będzie wytwarzał 350 – 400 tys. m sześc. styropianu rocznie – wyjaśnia Robert Kaczor, dyrektor handlowy Swisspor Polska.

Pieniędzy na inwestycje nie szczędzi także firma Isover Polska, czołowy producent materiałów izolacyjnych. – Popyt na nasze wyroby jest tak duży, że zdecydowaliśmy się na uruchomienie nowej linii w zakładzie w Gliwicach. Dzięki niej nasze moce produkcyjne zwiększyły się o połowę – wyjaśnia Nicolas Suret, dyrektor generalny Isover Polska.

Nowa linia kosztowała firmę 110 mln zł. Nicolas Suret szacuje, że w tym roku, m.in. dzięki tej inwestycji, Isover zwiększy sprzedaż o ok. 10 proc.

Podobnego tempa wzrostu sprzedaży producenci spodziewają się także w kolejnych latach. Jest to możliwe, ponieważ boom na energooszczędne okna dopiero się w Polsce zaczyna. Ich udział w całym rynku wartym niemal 5 mld zł nie przekracza 2 proc. – W najbliższych dwóch – trzech latach co dziesiąte okno montowane w polskich domach będzie energooszczędne – uważa Robert Klos, wiceprezes Związku Producentów, Dostawców i Dystrybutorów Polskie Okna i Drzwi.

Pozostało 83% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy