Skuteczna sprzedaż wynalazków to cel dla laboratoriów

Jak badacze z Wojskowej Akademii Technicznej uczyli się współpracy z przedsiębiorcami i co z tego wynikło

Publikacja: 30.10.2008 13:01

Aparatura medyczna do leczenia raka metodą fotodynamiczną, działo laserowe do zestrzeliwania wrogich rakiet, pierwsze polskie kamery termowizyjne najnowszej generacji – wszystko to ma swój początek w laboratoriach Wojskowej Akademii Technicznej.

[wyimek]5,2 mld zł przeznaczono w budżecie na 2009 r. na modernizację polskiej armii. Część tej kwoty może trafić do innowacyjnych firm[/wyimek]

Nowinki technologiczne to jedno, równie istotna jest dokonująca się na naszych oczach zasadnicza zmiana w podejściu do badań, i to nie tylko w WAT. – Nasi wynalazcy przeszli radykalny kurs komercjalizacji odkryć, nauczyli się blisko współpracować z przemysłem – przyznaje płk dr Krzysztof Kopczyński, wicedyrektor Instytutu Optoelektroniki WAT. Dziś wymyślanie użytecznych rozwiązań, zamieniania ich na rynkowe produkty, współpraca z przedsiębiorcami to oczywistość. Nie zawsze tak było.

– Po kilku ciężkich latach oswajania się z rynkową rzeczywistością nauczyliśmy się, że skuteczne sprzedawanie rezultatów badań to być albo nie być wynalazców i laboratoriów – mówi płk Kopczyński.

W najtrudniejszych czasach WAT dostrzegł ratunek we współpracy z cywilami. Laserowe technologie, które zawsze były specjalnością naukowców uczelni, zastosowano w aparaturze medycznej do leczenia raka. Do dziś urządzenia wymyślone w akademii pracują w wielu klinikach.

Obecnie przedstawiciele firm sami pukają do laboratoriów WAT, pytają o wynalazki, które szybko dałoby się przekuć na rynkowe produkty.

– Praca na zlecenie przedsiębiorców, komercyjne finansowanie badań dyscyplinuje zespoły badawcze, wytycza konkretne kierunki poszukiwań – mówi prof. Zygmunt Mierczyk rektor WAT. Naukowcy narzekają jednak, że sztywne procedury przetargowe w badaniach naukowych narzucone ustawą o zamówieniach publicznych praktycznie uniemożliwiają im wykonywanie krótkoterminowych najpilniejszych zleceń przemysłu.

Prezes Przemysłowego Centrum Optyki w Warszawie Ryszard Kardasz chwali badaczy z akademii. Dzięki nim jego firma produkuje pierwszą kamerę termowizyjną najnowszej generacji zaprojektowaną na wschód od Odry. W Polsce wielu pośredników oferuje dziś kamery termalne. Ale zespół profesora Henryka Madury stworzył oprogramowanie pozwalające na wyrafinowaną analizę i obróbkę optycznych informacji i wykorzystywanie ich w najnowocześniejszych celownikach termowizyjnych. To potrafi tylko kilka wiodących ośrodków na świecie.

Własne patenty są tańsze, można dysponować nimi bez ograniczeń, rozwijać je, dostosowywać do wymagań wojska. Licencje nie dają takich możliwości.

Badacze przekonali się, że jeśli część pieniędzy na badania wykłada producent zainteresowany zyskiem ze sprzedaży innowacyjnych wyrobów, potrafi skutecznie egzekwować zaplanowane rezultaty. Współpraca WAT i Przemysłowego Centrum Optyki jest doskonałym tego przykładem.

Europejska Agencja Obrony (EDA), która organizuje coraz więcej programów związanych z obronnością i bezpieczeństwem, stawia wynalazcom warunek współpracy z przedsiębiorcami. Bez tego nie ma co liczyć na unijne dofinansowanie. Tak powstał w WAT system wykrywania i gaszenia pożarów w pojazdach bojowych, STOPFIRE, wykorzystujący lasery. Już jest hitem w NATO. Natomiast skonstruowany dla policji radar laserowy, czyli radar, wdrażany obecnie do produkcji w firmie Zurad, będzie postrachem piratów łamiących przepisy na naszych drogach.

Teraz na zamówienie NATO i EDA badacze WAT tworzą z europejskimi partnerami unikalny laserowy system wczesnego wykrywania skażeń biologicznych i chemicznych. W programie FABIOLA naukowcy z akademii wykorzystali własne doświadczenia zdobyte przy tworzeniu sprzętu medycznego. Zwykle technologie tworzone do celów wojskowych trafiają potem do cywila, w tym przypadku było odwrotnie.

Aparatura medyczna do leczenia raka metodą fotodynamiczną, działo laserowe do zestrzeliwania wrogich rakiet, pierwsze polskie kamery termowizyjne najnowszej generacji – wszystko to ma swój początek w laboratoriach Wojskowej Akademii Technicznej.

[wyimek]5,2 mld zł przeznaczono w budżecie na 2009 r. na modernizację polskiej armii. Część tej kwoty może trafić do innowacyjnych firm[/wyimek]

Pozostało 90% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy