Sposób na podniesienie wiarygodności

Jest to wygodny sposób zabezpieczenia zobowiązań, ale nie dla każdej firmy dostępny, zwłaszcza w czasie dekoniunktury w gospodarce

Publikacja: 25.11.2008 16:34

Gwarancja ubezpieczeniowa jest jedną z form zabezpieczenia kontraktu. Wykupuje ją firma zaciągająca zobowiązanie. Dzięki temu w razie gdyby nie mogła wywiązać się z tego zobowiązania, zrobi to za nią ubezpieczyciel. Ale potem zażąda zwrotu wypłaconej kwoty. Nie jest więc tak, że wykupując gwarancję, firma zwalnia się z obowiązku uregulowania długu. Natomiast przedstawienie gwarancji jest równoznaczne z zapewnieniem, że kontrahent uniknie strat spowodowanych niewypłacalnością czy nierzetelnością drugiej strony.

Natomiast jeśli firma ma problem z uzyskaniem gwarancji, może to być sygnałem, że jej sytuacja finansowa nie jest najlepsza. Ubezpieczyciele są bowiem ostrożni w udzielaniu gwarancji i przyznają je tylko firmom w dobrej kondycji.

Gwarancja ma wiele zalet. Żeby zabezpieczyć kontrakt, nie trzeba angażować własnych środków, można je wykorzystać w inny sposób. Gwarancje zwiększają też wiarygodność firmy i upraszczają formalności związane z prowadzeniem działalności. Beneficjent zyskuje natomiast zabezpieczenie na wypadek niewykonania bądź niewłaściwego wykonania kontraktu przez drugą stronę.

Otrzymanie gwarancji ubezpieczeniowej nie jest proste. Najpierw trzeba wypełnić wniosek i dołączyć do niego wymagane przez towarzystwo dokumenty. Zazwyczaj są to dokumenty rejestrowe, sprawozdania finansowe z ostatnich lat, bieżąca informacja finansowa, opinie urzędu skarbowego i ZUS, referencje z wcześniejszych kontraktów.

Następnie towarzystwo ocenia ryzyko, biorąc pod uwagę zobowiązanie, zdolność do wywiązania się klienta z umowy, jego sytuację finansową. Ocena decyduje o przyznaniu bądź odmowie udzielenia gwarancji. Towarzystwo może zażądać odpowiednich zabezpieczeń, np. weksla in blanco.

Na polskim rynku najpopularniejsze są: gwarancja zapłaty wadium, gwarancje kontraktowe, gwarancje podatkowo-celne i koncesyjne.

Gwarancja przetargowa zastępuje wadium. Z kolei po wygraniu przetargu przydatne są gwarancje związane z jego realizacją. Gwarancja zwrotu zabezpiecza zobowiązania z tytułu nierozliczenia lub niezwrócenia w terminie zaliczki pobranej przez wykonawcę od inwestora. Gwarancja należytego wykonania kontraktu zapewnia beneficjentowi wypłatę, jeżeli wykonawca nie wywiązał się z umowy. Gwarancja terminowego usunięcia wad i usterek zastępuje kwotę, która musi być wpłacona przez wykonawcę z tytułu usuwania ewentualnych wad i usterek po odbiorze końcowym zleconych robót wykonanych zgodnie z umową.

Firmy działające w obrocie międzynarodowym mogą zabezpieczać należności celno-podatkowe za pomocą gwarancji zapłaty długu celnego. Z kolei gwarancje koncesyjne są skierowane do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą wymagającą koncesji lub zezwolenia; podmioty te są zobowiązane do złożenia zabezpieczenia na rzecz organu udzielającego koncesji.

Największe znaczenie gwarancja ubezpieczeniowa ma dla organizatorów i pośredników turystycznych. Na jej podstawie ubezpieczyciel pokryje m.in. koszty powrotu klientów do kraju w sytuacji, gdy nie może tego zrobić biuro turystyczne.

[ramka][b]Małgorzata Podlasińska, zastępca dyrektora Biura Ubezpieczeń Finansowych STU Ergo Hestia[/b]

Zainteresowanie klientów gwarancjami ubezpieczeniowymi jest duże, zwłaszcza że wiele projektów inwestycyjnych finansowanych jest ze środków Unii Europejskiej. Ale teraz wpływ na ten rynek, w tym na ceny, będzie miał kryzys finansowy. Dekoniunktura w gospodarce powoduje bowiem, że przedsiębiorcy mniej środków przeznaczają na inwestycje, rośnie ryzyko bankructwa firm, do tego dochodzą niekorzystne prognozy dla budownictwa mieszkaniowego. Zwiększa się więc ryzyko związane z udzielaniem gwarancji.

Poza tym z powodu pogarszających się wyników finansowych wiele firm nie spełnia wymagań stawianych przez ubezpieczycieli. Problemem jest również duża kumulacja z tytułu już przyznanych gwarancji, szczególnie gdy weźmie się pod uwagę spodziewane niższe przychody firm, pogorszenie rentowności i płynności finansowej. Wszystko to sprawia, że towarzystwa ubezpieczeniowe i banki częściej niż w latach ubiegłych odmawiają udzielania gwarancji. Z powodu wzrostu ryzyka oraz wyższych kosztów reasekuracji ceny gwarancji ubezpieczeniowych rosną.[/ramka]

Gwarancja ubezpieczeniowa jest jedną z form zabezpieczenia kontraktu. Wykupuje ją firma zaciągająca zobowiązanie. Dzięki temu w razie gdyby nie mogła wywiązać się z tego zobowiązania, zrobi to za nią ubezpieczyciel. Ale potem zażąda zwrotu wypłaconej kwoty. Nie jest więc tak, że wykupując gwarancję, firma zwalnia się z obowiązku uregulowania długu. Natomiast przedstawienie gwarancji jest równoznaczne z zapewnieniem, że kontrahent uniknie strat spowodowanych niewypłacalnością czy nierzetelnością drugiej strony.

Pozostało 87% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy