Gwarancja ubezpieczeniowa jest jedną z form zabezpieczenia kontraktu. Wykupuje ją firma zaciągająca zobowiązanie. Dzięki temu w razie gdyby nie mogła wywiązać się z tego zobowiązania, zrobi to za nią ubezpieczyciel. Ale potem zażąda zwrotu wypłaconej kwoty. Nie jest więc tak, że wykupując gwarancję, firma zwalnia się z obowiązku uregulowania długu. Natomiast przedstawienie gwarancji jest równoznaczne z zapewnieniem, że kontrahent uniknie strat spowodowanych niewypłacalnością czy nierzetelnością drugiej strony.
Natomiast jeśli firma ma problem z uzyskaniem gwarancji, może to być sygnałem, że jej sytuacja finansowa nie jest najlepsza. Ubezpieczyciele są bowiem ostrożni w udzielaniu gwarancji i przyznają je tylko firmom w dobrej kondycji.
Gwarancja ma wiele zalet. Żeby zabezpieczyć kontrakt, nie trzeba angażować własnych środków, można je wykorzystać w inny sposób. Gwarancje zwiększają też wiarygodność firmy i upraszczają formalności związane z prowadzeniem działalności. Beneficjent zyskuje natomiast zabezpieczenie na wypadek niewykonania bądź niewłaściwego wykonania kontraktu przez drugą stronę.
Otrzymanie gwarancji ubezpieczeniowej nie jest proste. Najpierw trzeba wypełnić wniosek i dołączyć do niego wymagane przez towarzystwo dokumenty. Zazwyczaj są to dokumenty rejestrowe, sprawozdania finansowe z ostatnich lat, bieżąca informacja finansowa, opinie urzędu skarbowego i ZUS, referencje z wcześniejszych kontraktów.
Następnie towarzystwo ocenia ryzyko, biorąc pod uwagę zobowiązanie, zdolność do wywiązania się klienta z umowy, jego sytuację finansową. Ocena decyduje o przyznaniu bądź odmowie udzielenia gwarancji. Towarzystwo może zażądać odpowiednich zabezpieczeń, np. weksla in blanco.