Nadchodzi czas silnych marek

- Piąty już raz publikujemy listę najcenniejszych polskich marek. To wciąż jedyne na polskim rynku badanie tego typu. Jednak o ile liczne nasze listy i rankingi firm są często naśladowane i rozwijane, o tyle w tym wypadku nie mamy konkurentów - pisze Paweł Jabłoński

Aktualizacja: 22.12.2008 15:48 Publikacja: 10.12.2008 04:46

Nadchodzi czas silnych marek

Foto: Rzeczpospolita

Można też odnieść wrażenie, że badania te często nie cieszą się dużym zainteresowaniem firm.

Wyraźnie widać, że zazwyczaj przywiązują one dużo większą wagę do swojej pozycji w rankingach ustawionych według przychodów niż do niezależnej oceny ich znacznie większego sukcesu, czyli wypracowanych marek, ich wyceny i postrzegania przez klientów.

Zazwyczaj jeżeli ktoś ma pytania albo zastrzeżenia do wyników naszych badań lub metodologii obliczeń, okazuje się, że są to przedstawiciele zagranicznych koncernów działających w Polsce. Dla nich pozycja ich marek jest sprawą kluczową. Doświadczenie, jakie zdobyły na zachodnich rynkach, dało im wiedzę o znaczeniu, jakie mają silne brandy dla wyników firmy. Rzadkością są polskie przedsiębiorstwa dopytujące się o możliwość wprowadzenia swojej marki do zestawu badań.

Niestety większość naszych firm, zwłaszcza tych mniejszych, swój sukces zawdzięcza przede wszystkim dobrej koniunkturze gospodarczej i ciężkiej pracy. W ich działalności zazwyczaj brakowało miejsca na wyrafinowany marketing i budowę marki. Nie było takiej potrzeby. Dopiero teraz, w czasach spowolnienia gospodarczego, kwestia posiadania silnych marek będzie nabierać kluczowego znaczenia.

Mocny brand w czasach ostrej konkurencji to jeden z najsilniejszych argumentów. Rynek nie będzie już tak szybko rósł (jeśli w ogóle) jak w ostatnich latach. Portfele Polaków nie wystarczą do zapewnienia prosperity wszystkim producentom. Uznanie w oczach konsumentów znajdą przede wszystkim najsilniejsze marki. Te konsekwentnie budowane od lat. Te, które w naszym zestawieniu co rok wspinają się na wyższe pozycje i które potrafią docenić nasz wysiłek w tworzeniu tego zestawienia.

[ramka]Badanie przeprowadził Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Presspublica. Wzięło w nim udział 1200 osób powyżej 15 roku życia. Respondenci pytani byli o znajomość marki - spontaniczną i wspomaganą, o to, czy polecali by ją innym oraz czy sami używają produktów danej marki lub planują jej zakup. Badani oceniali też jakość, cenę i prestiż wybranych marek. Wyniki prezentowane są w 6 kategoriach: Handel i usługi, Internet i telekomunikacja, Media, Marki niespożywcze, Żywność napoje i używki oraz Finanse[/ramka]

[ramka][b]Pełen "Ranking Siły Marek" (ponad 400 marek z podziałem na branże) można [link=http://www.rp.pl/temat/167469.html]uzyskać odpłatnie[/link][/b][/ramka]

Można też odnieść wrażenie, że badania te często nie cieszą się dużym zainteresowaniem firm.

Wyraźnie widać, że zazwyczaj przywiązują one dużo większą wagę do swojej pozycji w rankingach ustawionych według przychodów niż do niezależnej oceny ich znacznie większego sukcesu, czyli wypracowanych marek, ich wyceny i postrzegania przez klientów.

Pozostało 85% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy